Det er selve betalingsmåten som gjør at dette er så vanskelig. For vanlige abonnenter, som betaler telefonregningen i etterkant er dette ikke noe problem.
Kontantabonnentene betaler samtalene sine på forhånd, enten via nettet eller kontantkort, og bruker tellerskrittene etterpå.
Da klarer ikke teleoperatørene å finne ut når i samtalen det skjer en overføring fra 1881.
Dermed belaster de begge samtalene, både før og etter viderekobling med full opplysningstakst, som koster mellom 11 og 15 kroner per minutt.
Det kan fort bli veldig dyrt.
Tjener på å la være
Dette er et problem både opplysningen 1881 og teleoperatørene har vært oppmerksomme på, men ikke klart å gjøre noe med.
Det er opp til de to store netteierne Telenor og NetCom å finne løsningen. Samtidig er det de som tjener på at løsningen ikke finnes!
I Telenor har de tatt denne utfordringen alvorlig. De innrømmer at det er netteierne som tjener penger på dette, men det er penger de mener de kunne klare seg uten.
Informasjonssjef Atle Lessum antyder at løsningen eventuelt kan bestå i å tilbakeføre penger i etterkant til kontantabonnentene.
– Dette er vanskelig, men vi skal løse det, sier Lessum.
NetCom derimot, har slått seg til ro med at det ikke finnes noen teknisk løsning på dette. I arbeidet med denne saken, får FBI klart inntrykk av at det er større løsningsvilje hos Telenor enn konkurrenten NetCom.
I 2006 hadde det vært rart om det ikke fantes tekniske løsinger på dette problemet.
I mellomtiden er det viktig for deg som telefonkunde at du sjekker hvilke priser din mobiloperatør belaster deg for når det gjelder spesialnumre som opplysningen 1881.
Du skal finne prisene på operatørenes nettsider: