Du trenger ikke løpe – gå deg i toppform

Hater du å løpe? Gevinsten ved å løpe i stedet for å gå er så liten at du kan hive deg på gå-trenden med verdens beste samvittighet.

Løping i skogen

Du trenger ikke løpe for å komme i god form, du kan fint gå deg til toppform og god helse.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Blir du litt motløs når du ser alle som løper og tenker at jeg kommer aldri i så god form? Knyt på deg skoene og gå.

– Du kan bli i veldig mye bedre form av å gå. Hvis du får opp pulsen har det en veldig god helseeffekt, sier Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet til NRK.

Jakob Linhave, Helsedirektoratet

Får du opp pulsen har det også stor helseeffekt, sier Jakob Linhave i Helsedirektoratet.

Foto: REBECCA RAVNEBERG / HELSEDIREKTORATET

Gå deg til flere leveår

Fysisk aktivitet er ferskvare og noe som må holdes ved like, forklarer han. Derfor er det viktig å finne en aktivitet som er lystbetont. Liker du å gå, må du ikke løpe maraton for å komme i god form.

– Forskjellen på å løpe eller gå er ikke så stor, så lenge du får opp pulsen. Går du fort, så har det veldig bra helseeffekt, sier han.

Tjukkasgjengen

Denne gjengen har gått seg i form og er med i Tjukkasgjengen. Foran ser vi Kathrine D. Staurvik og Aina Nordby.

Foto: Anette Torjusen / NRK

I tillegg til bedre søvn, stressmestring og at man blir lettere til sinns, kan du gå deg til flere leveår.

Flere undersøkelser viser at det er like bra å gå som å løpe.

– Man kan gå seg i toppform, og den ekstra gevinsten man får ved å løpe er så liten, at man kan gå med god samvittighet, sier organisasjonssekretær Frank Skjærbekk i Tjukkasgjengen, som har mobilisert over 40.000 medlemmer de siste årene.

Både Per Henriksen og Tone Ellingsen har kommet i form ved å gå.

Jeg klarte nesten ikke å gå en kilometer, nå kan jeg gå opp mot en mil, smiler Tone.

Mens Per har gått seg i form etter hjerteinfarkt.

– Formen har blitt mye, mye bedre.

Tjukkasgjengen

Går du flere ganger i uka, blir du i god fysisk form. Men du kan ikke subbe, du må bli svett.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Svett på ryggen

Når du går er en fot alltid i bakken, når du løper har du et svev, forklarer fysioterapeut Henrik Warpe-Kinn.

– Man bruker mer energi på å løpe enn å gå. Det betyr at en løpetur kan være kortere enn en gåtur for å få samme effekt, men totalbelastningen på kne- og hofteledd er ganske lik, sier han.

Å gå kan helt klart være veien fra sofaen til toppform, understreker han.

– Husk at toppformen kan måles i så mangt. Følelse av velvære og overskudd, tid opp et fjell eller rundt et vann.

Henrik Warpe-Kinn

Går du 30 minutter fire ganger i uka og blir svett på ryggen, vil du merke det på formen, sier fysioterapeut Henrik Warpe-Kinn.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Hans har følgende råd til deg som vil ut å gå.

– Begynn med 20–30 minutters tur i by eller natur som ikke er veldig krevende. Øk gradvis lengde på turen, tempo og «motstand» fra naturens side.

Han sier videre at skal man ha god treningseffekt av å gå, må man i hvert fall gå fire ganger i uka i 30 minutter eller slik at man blir litt varm og svett på ryggen.

Tjukkasgjengen

Ved å gå får du bedre kondisjon, søvn og blir lettere til sinns.

Foto: Anette Torjusen / NRK

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)