Hopp til innhold

Du lures av taxisjåføren

Tar du taxi i utlandet, er muligheten stor for at sjåføren lurer deg. En ny test av drosjeturer i 22 europeiske storbyer viser skuffende resultater. Oslo kommer ut midt på treet.

Taxi

Mange drosjer kjører kostbare omveier i europeiske byer.

Foto: Illustrasjonsfoto: ColourBox

Ingen av byene får toppscore i taxitesten, som er gjennomført av de europeiske bilistforeningenes samarbeidsorganisasjon EuroTest.

Dyre omveier, brudd på fartsgrensene og uhøflige sjåfører er noen av de viktigste funnene.

Den største omveien tok en sjåfør i Hamburg, som kjørte 213 prosent lenger enn anbefalt. Høyeste hastighet skjedde på en tur i hele 43 km/t over fartsgrensa i sentrumstrafikk.

LES OGSÅ: Nye drosjepriser - lettere for deg

Barcelona er best

Barcelona er vinneren, mens Ljubljana kommer ut som dårligste by i testen.

Den spanske storbyen oppnår 84 poeng av 100 mulige. Oslo ender opp med 79 poeng, mens Ljubljana bare får 53.

Flere av taxiførerne i den slovenske hovedstaden tok lange omveier på opptil 150 prosent lenger enn den vanligste direkteruten.

En sjåfør i Ljubljana nektet å ta opp passasjeren fordi turen var "for kort". Og flere andre var ikke i stand til å anbefale restauranter og turistattraksjoner.

Anonym test

Inspektørene reiste som anonyme passasjerer, med sjekklister og en skjult GPS i håndbagasjen. Med GPS'en kontrollerte de både rute og hastighet.

Fem strekninger ble kjørt i hver av byene, og alle turer ble gjennomført både på dagtid og om natta. Testen omfatter dermed 220 drosjeturer totalt.

De viktigste sjekkpunktene var sjåførens oppførsel, kjøretøyets kvalitet og hvorvidt taxien kjørte en akseptabel strekning.

EuroTest understreker at inspektørene møtte flere utmerkede og vennlige taxisjåfører i biler med høy standard. Men at selv de beste turene kunne vært enda bedre.

Mer enn hver tredje av de testede sjåførene godtok ikke kredittkort, og svært mange biler har ikke skiltede priser.

Ille i Roma

Den aller verste kjøreturen skjedde i Roma på en tur midt på dagen mellom hovedjernbanestasjonen og messehallen.

Denne sjåføren kjørte feil to ganger, krevde 69 Euro (cirka 538 kroner) i stedet for 62,90 Euro (490 kroner) som taksameteret viste.

Begge beløpene var mye høyere enn de 50 Euroene (390 kroner) som denne strekningen vanligvis koster ifølge de offisielle prislistene. Bilen i Roma støyet, manglet aircondition, hadde en knust rute og var full av papirrester.

Tvilsom sikkerhet i Oslo

Inspektørene fastslår at de fleste drosjesjåførene i Oslo er vennlige, velkledde og hjelpsomme med bagasje. Alle snakket engelsk, og ingen av dem tok uønskede omveier.

Halvparten av de norske sjåførene var i stand å anbefale spisesteder og andre interessante adresser for turister. Og alle bilene unntatt én var rene både inni og utvendig. Dessuten stemte alle prisene med prislistene.

Det som trekker ned og gjør Oslo til en middels god taxiby, er blant annet at skriftlig oppfordring om å bruke setebelte manglet i ni av ti biler. Ingen av de norske sjåførene ba passasjeren om å feste beltet.

En Oslo-sjåfør kjørte aggressivt og mot rødt lys. En annen kjørte usikkert, blant annet mot enveiskjøringen og feil i en rundkjøring. Ytterligere en kjørte over fartsgrensa, mens en annen snakket i telefon uten handsfri underveis.

Den mest alvorlige kritikken mot Oslodrosjene er kvitteringene. Ingen av dem var korrekte. Ingen av de norske bilene hadde sjåfør-ID, og bare én av ti hadde sentralens adresse synlig for passasjerene.

Disse fem strekningene ble testet i Oslo:

  • Gardermoen – Oslo S
  • Oslo S (taxiholdeplass Bispegata) – Norges Varemesse
  • Oslo Spektrum – Rica Hotel Bygdøy Allé
  • Biskop Gunnerus gate 2 – Rådhuset
  • Thon Hotel Gyldenløve i Bogstadveien – Kampen Bistro

Bilbelte påbudt

Jørn Berthelsen

Utredningssjef Jørn Berthelsen, Norges Taxiforbund

Foto: Marianne Holden/NRK

– Det er gledelig at testen også omfatter trafikksikkerhet, sier utredningssjef Jørn Berthelsen i Norges Taxiforbund i en kommentar til NRK.no

Han forteller at norske drosjer har en svært positivt utvikling når det gjelder trafikkskader, etter at det for noen få år siden ble påbudt for taxiførere å bruke bilbelte.

– Våre tellinger viser at 88 prosent av sjåførene bruker bilbelte nå, mot 50 prosent før påbudet kom. Dessuten bruker to av tre passasjerer belte i norske drosjer. Dette er en hyggelig utvikling, sier Berthelsen.

– Problemet med uklare kvitteringer er også noe vi har grepet fatt i. Testen ble gjennomført før de nye takstreglene kom i høst, og viser dermed situasjonen slik den var hos oss tidligere, sier han.

Berthelsen tar til etteretning at sjåførenes mobilbruk fortsatt er et problem i Oslo. – Dette er holdninger vi jobber kontinuerlig med å gjøre bedre, sier han.

– Det nye takstsystemet gjør det mindre lønnsomt for drosjesjåfører å kjøre for fort. Men det er alltid et potensiale for forbedringer. Vi vil bruke resultatene fra denne undersøkelsen i vårt videre arbeid med å gjøre taxinæringen enda bedre, forteller Berthelsen.

Den europeiske taxitesten ble gjennomført i mai og juni i år.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)