Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon
(HSH) og skobutikken Bianco Footwear på Hamar har nå saksøkt sin kunde, Anne Kristin Solbakken, som krevde å få ny støvletter. Støvlettene kostet 1360 kroner, men hælen på den ene støvletten løsnet. Butikken ville reparere, noe Solbakken ikke aksepterte. Butikken hevdet at det ville være en urimelig kostnad å gi kunden en ny vare.
Anne Kristin Solbakken krevde nye støvletter, noe som endte med at hun ble saksøkt.
Solbakken vant imidlertid frem med sin klage i Forbrukertvistutvalget (FTU), likevel svarte motparten med å stevne henne for retten.
Bekymret for motsøksmål
En samlet familie-, kultur- og administrasjonskomite på Stortinget har tidligere uttalt:
– Komiteen ser med uro på den praksis som synes å utvikle seg der avgjørelser i FTU møtes med motsøksmål i det ordinære rettsapparatet. Dette gjøre for å påføre forbrukerne høye kostnader i den hensikt å presse forbrukerne til å trekke sine saker.
Vedtakene i FTU er rettslig bindene og kan bare overprøves av rettssystemet. Det sitter én representant som skal ivareta forbrukernes interesser i utvalget, én som skal ivareta næringens interesser og én leder oppnevnt i statsråd i organet.
Får dekket saksomkostningene
Forbrukerrådet har søkt og fått økonomiske garantier fra Barne- og familiedepartementet om å få dekket saksomkostningene dersom Solbakken taper i Hedemarken Tingrett senere i år.
Da forbrukerkjøpsloven erstattet kjøpsloven sommeren 2002 fikk forbrukerne mulighet til å velge mellom omlevering og reparasjon av varer med mangler. Men loven har ett unntak:
Valgmuligheten gjelder nemlig ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Leder av Forbrukertvistutvalget, Trygve Bergsåker.
Striden står altså om hva som er en urimelig kostnad. Det vil heller ikke lederen av Forbrukertvistutvalget, Trygve Bergsåker, si helt klart.
– Men lovens hovedregel er klar: Kunden kan velge mellom ny vare og reparasjon, det er når butikken skal velge for kunden at det kreves en begrunnelse, sier han.
Verken Forbrukerrådet eller HSH vil si helt klart hvor de mener grensen går for hva som er en urimelig kostnad. Det vil fremtidige avgjørelser i FTU og det ordinære rettssystemet bestemme.
-HSH har valgt å forfølge dennen saken fordi vi mener det er nødvendig å få en avklaring av om kunden alltid skal ha rett til å velge å få ny vare eller om butikken skal få en sjans til å reparere den.
- Det er etter HSHs syn ikke klart om man skal legge en absolutt eller en skjønnsmessig tolkning til grunn, sier informasjonssjef Jarle Hammerstad i HSH.