Fortsatt sofagris? Begynn nå!

Du velger selv når du vil begynne på treningsprogrammet. Print ut Yngvars oppskrift, heng den på kjøleskapet og følg den.

Yngvars treningsoppskrift

Det er aldri for sent å begynne på Yngvars treningsprogram.

Foto: Astrid Engen / NRK

Yngvar Andersen

Hvis du trives med opplegget og føler det går bra, kan du holde på lenge. Men for de fleste er det lurt å variere for å få nye utfrodringer, andre metoder og andre øvelser, sier Yngvar Andersen.

Foto: Astrid Engen / NRK

Fem kvinnelige sykepleiere og fem mannlige NSB-ansatte har i januar fulgt treningsprogrammet til Yngvar Andersen.

Mange seere og lesere slang seg på hjemmefra.

Målet var å få samtlige to buksestørrelser ned.

Du kan gjøre det samme

– Oppskriften er enkel og passer for de fleste. Så lenge du printer ut treningsplanen og setter av tre timer hver uke, er det egentlig alt du trenger, oppfordrer Yngvar.

Hvilken uke du begynner, og hvor i verden du befinner deg, spiller ingen rolle.

– Start akkurat hvor du vil, og utfør treningsøktene når det måtte passe i løpet av uken, legger han til.

Ikke alle vil ned to buksestørrelser, men alle har godt av å trene.

– Uansett om målet er å komme i bedre form, stramme inn her eller der, bli sterkere eller bare holde på med fysisk aktivitet, kan du følge treningsprogrammet mitt, anbefaler treningseksperten.

Last ned treningsplanen, print den ut, heng den på kjøleskapet og følg den!

Styrke, intervall og langkjøring

I tillegg til å begrense godteri til lørdagskvelden, må du sette av tre timer til trening.

Treningsopplegget går ut på at du gjennomfører tre skikkelige treningsøkter hver uke.

I tillegg skal du få til én times hverdagsmosjon, som for eksempel gå til jobben, ta trappa eller følge barna til skolen.

De tre treningsøktene består av:

EN TIME INTERVALLTRENING:

Før hver økt er det viktig at du har varmet opp i minst ti minutter.

Video Yngvars intervalltrening

Hver uke skal du ha én time med intervalltrening.

LES OGSÅ: – Kvinner trener for lite styrke

EN TIME STYRKETRENING:

Før hver økt er det viktig at du har varmet opp i minst ti minutter.

Video Yngvars styrkeprogram

Du skal også ha én time med hard styrketrening, men du kan dele opp øvelsene i 2 x 30 minutter, 3 x 20 minutter eller 6 x 10 minutter.

LES OGSÅ: - Ikke ta push-ups på knærne

EN TIME LANGKJØRING:

Video Yngvars langkjøring

Den ukentlige langkjøringen kan bestå av jogging, spinning, langrenn eller andre aktiviteter

– Trening blir for mange noe som er helt greit å gjøre, kanskje til og med gøy etter hvert, sier Yngvar.

LES OGSÅ: Yngvar viser typiske treningsfeil

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)