I teologistudiet blir vi ikke indoktrinert med at alt som står i Bibelen er sant. Hvis menighetslemmene hadde visst hva vi leser for å få en så bred bakgrunn som mulig, hadde de også visst at teologi ikke er fastlagte dogmer. Det sier teologistudent Kristian G. Mosvold. Han er også redaktør for Det norske Søren Kierkegaard selskaps nettsider - www.kierkegaard.no.
Det skjer muligens et kræsj når teologer kommer ut i menighetene. For kristenfolket har ofte sin definisjon på hva som er rett og galt, og da må kanskje vi teologer til en viss grad gå på akkord med det vi lærer og tillempe vår egen oppfatning med det som kan passere i menighetene, sier han.
Det trenger ikke være slik for alle. På teologistudiet lærer vi hvordan Bibelen ble til og hva som ligger bak de ulike skriftene. Det vi i dag definerer som sannheter, har gjerne vært heftig debattert, men så blitt vedtatt på et kirkemøte med knapt flertall eller trumfet gjennom av keiseren.
Arvesynden er et eksempel på et slikt dogme, sier Mosvold. Det var stor og langvarig debatt mellom "italienske" og afrikanske kirkeledere om dette tema. Men i en urolig tid var det viktig at kirken ikke hadde for store indre stridigheter. Da det oppstod uroligheter knyttet til den pelagianske bevegelse som gikk imot tanken om arvesynd, skar keiseren igjennom to pavers tvil og krevde at pelagianismen ble forkjetret, dvs. forkastet. Dermed kan man med en viss rett si at læren om arvesynden er politisk bestemt, sier han.
Det er mange budskap i Bibelen, sier Mosvold. Paulus argumenterer for sitt syn imot andre teologer. Paulus står antakelig for et moderat syn. Hvis vi leser brevene i sammenheng, vil vi se at han trolig står mellom de "konservative" som mener at alle som vil bli kristne, må rette seg etter den jødiske loven og la seg omskjære og de mer "radikale" som mener at det ikke er noen lov i det hele tatt, - at kristne kan leve som de vil - etter Ånden.
Paulus mener etter mitt skjønn at de som er døpt, er fri for synd og at man så må ha en dialog i menighetene om hva det betyr å være kristen, forat alle skal bli bevart i troen.
Johannes Åpenbaring er det siste enkeltskriftet som ble kanonisert - dvs. tatt med i Bibelen. Martin Luther mente at Åpenbaringsboka ikke burde vært tatt med i Bibelen, - den var for svermerne. Dessuten mente han at Jakobs brev handlet for mye om gjerninger.
For meg selv er det ikke noe problem, - at Bibelen ikke har kommet flyvende ned fra himmelen fiks ferdig. Jeg har vært prestevikar i fire somre og opplever at det som skaper tro, er samtalen om eksistensielle spørsmål og forståelsen av at dogmer er levd liv. Alle dogmer kan diskuteres, sier prestestudent Kristian G. Mosvold.