NRK Meny
Normal

Disse kjørereglene må du kunne

Sommerferien står snart for døra. Mange legger i vei på fire hjul uten helt å vite hva de bør tenke på før avgang. Her er noen tips for en vellykket Europa-ferie i bil.

Autobahn i Tyskland

Bilferie på kontinentet er stadig populært. Men det er mye å huske på før avreise.

Foto: Tim Janssen / Colourbox

I fjor sommer fikk NAF 1892 henvendelser om hjelp og assistanse fra norske bilister i utlandet.

Bilen til 545 av dem fikk motorfeil, 376 opplevde batteriproblemer eller feil på det elektriske anlegget, mens 353 meldte om problemer med hjul eller styring.

61 NAF-medlemmer ble rammet av kollisjon, utforkjøring eller andre bilulykker i utlandet fra mai til september i fjor, og 67 uheldige greide å låse seg ute fra bilen.

Tallene viser at mange nordmenn reiser på bilferie til andre europeiske land i sommerukene.

Flest henvendelser fikk NAF fra bilturister i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania og Italia.

Når du legger i vei er det ikke bare førerkort, pass (for reiser utenom Norden) og N-merke på bilen som gjelder. Dette er noe av det du ellers bør huske på når du skal på bilferie i Europa:

Miljøsoner

Skilting av tysk miljøsone

Skiltet viser grensen for en av miljøsonene i Berlin.

Foto: Thomas Peter / Reuters/NTB Scanpix

Stadig flere tyske og italienske byer har miljøsoner for å begrense forurensning fra bilene.

I Tyskland må du ha et oblat i frontruta for å kunne kjøre i miljøsoner. Bilens alder og type drivstoff avgjør hvilket av de tre miljømerkene du kan bruke. Med rødt merke kan du ikke kjøre i sonene.

Grønt merke krever at bilen går på bensin og er produsert etter 31. desember 1992, eller en dieselbil produsert etter 31. desember 2005. I Berlin kan biler registrert i utlandet kjøre også med gult merke fram til utgangen av 2014.

I Italia kan du ikke kjøre i miljøsonene i sentrum av store byer mellom klokka 08 og 18. Sonene er markert med skilt (Zona Traffico Limitato – ZTL). Bryter du forbudet, blir bilnummeret automatisk fotografert, og bot kommer i posten etter noen uker.

Italienske byer kan ha litt forskjellige regler, men i utgangspunktet kan turister ikke kjøpe kjøretillatelse. Unntaket kan være hvis hotellet du skal bo på befinner seg innenfor sonen. Spør i så fall om hotellet kan hjelpe.

Internasjonalt førerkort

Det kreves internasjonalt førerkort i Moldova, Russland og Tyrkia, men NAF anbefaler også at du tar med et slikt kort hvis turen går til Hviterussland, Montenegro eller Serbia.

Hvis du leier bil i Italia eller Monaco kreves det som regel at du har internasjonalt førerkort.

Ta alltid med ditt norske førerkort av den nye typen. Det internasjonale førerkortet er kun en oversettelse av det norske førerkortet, så du må kunne vise frem begge.

Grønt forsikringskort

Noen land i Europa krever også at du har Grønt Kort, et internasjonalt bevis på at bilen din er forsikret. Kravet gjelder i Tyrkia. Albania, Bosnia-Hercegovina, Hviterussland, Makedonia, Moldova, Russland, Serbia og Montenegro og Ukraina.

Trafikkforsikringsforeningen anbefaler likevel å ta med Grønt Kort også til land i Sør-Europa der kortet ikke er påbudt.

Det grønne kortet gjør det enklere hvis du opplever et trafikkuhell og må bevise at du har gyldig forsikring. Kortet er gratis, og du får det hos forsikringsselskapet ditt.

Radarvarsling

Radarvarsling med GPS er forbudt i Frankrike, Tyskland, Sveits, Irland, Hviterussland, Bosnia-Hercegovina, Kypros, Makedonia og Slovakia.

Hvis du ikke deaktiverer denne funksjonen på GPS’en i Irland, kan utstyret bli beslaglagt. I Tyskland er boten 75 Euro (cirka 570 kroner). GPS-basert radarvarsling fungerer ikke i Bulgaria, ettersom radarene stadig flyttes rundt.

Refleksvest

Refleksvest kreves i de fleste europeiske land, og alle i bilen bør ha hver sin vest. Vestene skal være lett tilgjengelige; ikke pakk dem innerst i bagasjerommet.

Ta på vesten hvis du går ut på en trafikkert vei, uansett tid på døgnet.

Brannslukningsapparat og lyspærer

Brannslukningsapparat i bilen er påbudt i Estland, Latvia, Litauen, Hellas, Tyrkia, Albania, Romania, Bulgaria, Moldova, Russland, Hviterussland og Ukraina.

Reservelyspærer er påbudt i Frankrike, Slovenia, Kroatia, Bosnia-Hercegovina, Serbia, Montenegro, Albania, Makedonia og Russland.

Kravet gjelder ikke xenon- og led-pærer, eller hvis lyktene er konstruert slik at pæreskifte må skje på verksted.

Alkometer

Alkometer hører med i Frankrike. Du får ikke bot hvis du kjører uten, men du kan få problemer hvis du havner i en ulykke uten å ha alkometer i bilen. Større bensinstasjoner selger enkle engangsmålere (éthylotest à usage unique).

LES OGSÅ: Oslo-bilister står 92 timer i kø

Trekanter og slepetau

To varseltrekanter er påbudt i Tyrkia og på Kypros, samt hvis du kjører med tilhenger i Spania, Slovenia, Kroatia, Serbia, Montenegro og Makedonia.

Og så må du ha slepetau i bilen hvis du kjører i Slovakia, Bosnia-Hercegovina, Serbia eller Makedonia.

På motorveien

I mange land må du betale for å kjøre på motorveien. I Østerrike, Sveits, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia og Slovenia må du kjøpe en såkalt Autobahn-Vignette som du fester på frontruta. Merket selges på større bensinstasjoner i grenseområdene, eller på selve grensen.

De samme landene samt Ungarn krever også kilometeravgift hvis du kjører bobil (som oftest stor bobil over 3,5 tonn). Les mer om dette hos Motormännen.

Forsikring og helse

Er reiseforsikring og bilforsikring à jour? Noter nummeret til forsikringsselskapets alarmtelefon. Og ikke glem nummeret til bankens sperreservice, i tilfelle du mister eller blir frastjålet kort.

Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til nødvendig helsehjelp i alle EU/EØS-land og Sveits, på lik linje med oppholdslandets egne statsborgere.

Men ettersom helserettighetene du har etter EØS-avtalen er begrenset, bør du ha en privat reiseforsikring i tillegg. Hvert enkelt familiemedlem må ha med seg hvert sitt kort.

Du kan også laste ned en app til smartmobil, med informasjon om helsetrygdkortet og hvordan du går fram hvis du trenger offentlig helsehjelp i utlandet. Men vær obs på at appen ikke erstatter helsetrygdkortet.

Sedler

Det kan være lurt å ta med utenlandsk valuta i sedler. I enkelte land kan det være vanskelig å veksle norske sedler.

I mange land kreves det at du har førstehjelpsutstyr i bilen. Ta også med midler mot bilsyke, feber, diaré og forstoppelse, samt solkrem og hodepinetabletter.

Et lite utvalg tekniske hjelpemidler kan løse enkle problemer. Startkabel, slepetau, lommelykt med ferske batterier, motorolje, kjølevæske og spylevæske er obligatorisk. Sjekk luft i reservehjulet. Og ikke glem bilens reservenøkler!

Fartsgrenser i noen europeiske land:

Fartsgrenser i noen europeiske land

 

Motorvei
km/t

Hovedvei
km/t

Tettbygd
strøk
km/t

Belgia

120

90

50

Danmark

110 - 130

80

50

Finland

100 - 120

80

50

Frankrike

110 - 130

90

50

Hellas

90

70

40

Irland

100 - 120

80

50

Italia

110 - 130

90

50

Nederland

100 - 120

80

50

Polen

100 - 130

90

50 - 60

Portugal

100 - 120

90

50

Romania

100 - 130

90

50

Russland

110

90

60

Slovakia

130

90

50

Slovenia

100 - 130

90

50

Spania

100 - 120

90

50

Storbritannia

112

96

48

Sverige

110

70 - 100

30 - 60

Sveits

100 - 120

80

50

Tsjekkia

130

90

50

Tyrkia

80

70

50

Tyskland

130
(anbefalt)

100

50

Ungarn

110 - 130

90

50

Østerrike

130

100

50

Kilder: NAF, Motormännen, fdm.dk, Fédération Internationale de l’Automobile


TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.