NRK Meny
Normal

Dingsene vi kjøper i år

- Prisene på smarttelefoner vil gå litt ned i år, spår elektronikkbransjen. Her er dingsene bransjen tror du vil kjøpe i 2011.

Synnøve Bjørke

Salget av smarte mobiltelefoner gikk rett til værs i fjor, og økningen fortsetter. Adm. dir. Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen gleder seg.

Foto: Stian Sønsteng

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det norske salget av forbrukerelektronikk økte med seks prosent i fjor. Tall som Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterte i dag, viser at to års nedgang er snudd til ny optimisme for bransjen. Størst økning var det i salget av mobiltelefoner og hvitevarer.

Bransjeorganisasjonen tipper at det blir solgt 200.000 nettbrett og lesebrett i Norge i år, i så fall en fordobling fra fjoråret. Noe av dette salget vil skje på bekostning av bærbare datamaskiner, som det ble solgt over én million av i fjor.

Mobilrekord

Hele 2,5 millioner nye mobiler ble kjøpt i Norge i fjor. Det er ny rekord. På ett år har andelen såkalte smarttelefoner økt fra 30 til 50 prosent.

Smarttelefoner er avanserte apparater som også kan brukes til musikk, foto, video, internett og karttjenester.

- I år regner vi med at sju av ti nye mobiler blir avanserte smarttelefoner. Og prisene vil gå litt ned, spår Elektronikkbransjens informasjonssjef Erik Andersen.

Nedgang for MP3 og video

Smarttelefonenes popularitet går på bekostning av andre elektroniske apparater. Salget av MP3-spillere gikk ned med 17 prosent i fjor. Også stillbildekameraer ble det solgt færre av. Og de rene videokameraenes framtid er usikker. Denne utviklingen vil trolig forsterke seg i år.

Likevel forventes det en dobling i salget av kompakte systemkameraer. Foreløpig er det lite som tyder på at mobilveksten vil redusere denne delen av markedet for fotoapparater.

LES OGSÅ:

Informasjonssjef Erik Andersen i stiftelsen Elektronikkbransjen.

Nå blir det bråstopp i salget av rene FM-radioer. Elektronikkbransjens informasjonssjef Erik Andersen anbefaler kombimodeller med DAB/DAB+, nettradio og FM.

Foto: Stian Sønsteng
Over og ut for FM

Også radioer solgte som nesten aldri før i fjor. 833.000 apparater gikk over disk, en økning på 15 prosent fra 2009. Omtrent hver tiende radio hadde digitalmottaker.

Men alle venter nå bråstopp i salget av rene FM-radioer, etter vedtaket om slukking av FM-nettet ved utgangen av 2017.

- Vårt råd til folk som skal kjøpe radio er å velge apparater som kombinerer FM med digital teknologi, sier Erik Andersen.

En hovedoppgave for forhandlerne blir nå å informere kundene om den nye utviklingen som vil skape store omveltninger i radiomarkedet.

Hvitevarer på salgstoppen

Norske forbrukere har åpenbart et umettelig behov for nye husholdningsapparater. For første gang var omsetningen av hvitevarer større enn salget av lyd- og bildeprodukter i fjor.

- Den viktigste grunnen er at gjennomsnittsprisene har sunket mye de siste årene, mens prisene for elektriske husholdningsapparater har holdt seg ganske stabilt, forteller Elektronikkbransjens administrerende direktør Synnøve Bjørke.

Kari og Ola Nordmann kjøpte mer enn fem millioner elektriske apparater i fjor, med de minste maskinene som salgsvinnere.

Volumet på omsetningen av espresso- og kaffemaskiner økte for eksempel med hele 158 prosent. Det betyr at vi kjøpte 166.000 slike maskiner i fjor, mens det til sammenlikning ble solgt 269.000 kaffetraktere. Bransjen venter at tallene blir omtrent de samme i år.

LES OGSÅ:

Større og billigere

Bransjeorganisasjonen regner med et fortsatt høyt salg av flatskjermer. I likhet med mobiltelefonene får man stadig mer for pengene.

Oversikten fra Elektronikkbransjen viser at mens du i 2007 måtte ut med 16.500 kroner for en plasmaskjerm, er gjennomsnittsprisen nå kommet ned i 6400 kroner for plasma av samme størrelse og med flere funksjoner.

Prisnivået på flatskjermer med LCD- og plasmateknologi er nå temmelig likt på det norske markedet.

Plasmaskjermene har fortsatt mange tilhengere i her i landet. De to neste årene forventes et årlig salg på 95.000 plasmaer, noe som utgjør 20 prosent av markedet.

Prognosen er også at flatskjermene vi kjøper i år blir i gjennomsnitt fem prosent større enn i fjor. Og at hver fjerde av dem kan vise tredimensjonale bilder.

- Min spådom er at fabrikantene ganske snart vil rasjonalisere driften sin ved å satse mest på 3D-teknologi. Dermed vil markedsandelen for denne teknologien øke, sier Erik Andersen.

Selv om skjermene stadig blir større, selges det fortsatt mange små tv’er i Norge. Her er det fritidsboliger og barnerom det handler om.

Alt tyder på at den samlede norske omsetningen av forbrukerelektronikk vil holde seg på et høyt nivå i år. Den vil kanskje øke ytterligere på grunn av de populære nettbrettene, som stadig kommer i nye utgaver.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.