Hopp til innhold

Dette er dine rettigheter ved en flystreik

Dersom partene ikke blir enige kan det bli streik i flyselskapet Norwegian. Dette har du krav på om du blir rammet av streiken.

Norwegian-fly

Norwegian-fly kan bli stående på bakken fra mandag, da 600 piloter kan bli tatt ut i streik.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

600 piloter kan bli tatt ut i streik, og Norwegian-fly kan bli stående på bakken fra mandag hvis ikke partene kommer til enighet i løpet av helgen. Det kan gjelde lufthavnene i Stavanger, Bergen, Trondheim og Arlanda i Stockholm og Kastrup i København.

Dersom du rammes av en eventuell streik, har du som passasjer lovfestede rettigheter. Både flyplassen og flyselskapet, som i dette tilfellet er Norwegian, har plikt til å informere passasjerene sine om disse rettighetene.

Dersom du rammes av streiken må du ta kontakt med flyselskapet eller ansatte på flyplassen så skal de bistå deg, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til NRK.no.

Krav på lik standard

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, oppfordrer rammede passasjerer til å klage så fort som mulig dersom de ikke får det de har krav på.

Foto: Forbrukerrådet

Det er i utgangspunktet tidsperspektivet og lengden på reisen som avgjør hva du har krav på. Tommelfingerregelen er at dersom forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert, har du krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport.

På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde, opplyser Forbrukerrådet i en pressemelding.

– Du kan også kreve å få pengene tilbake, reise med alternativ transport som tog og buss, eller utsette flyreisen til et senere tidspunkt hvis flyavgangen blir forsinket mer enn fem timer, sier Flønes til NRK.no, og legger til:

– Dersom du ønsker å fly en annen gang har du krav på at reisen er av samme standard som den du opprinnelig bestilte.

Velger du å få pengene tilbake, skal du få dem innen syv dager.

– Hvilke begrensninger er det på hva man kan forvente seg å få dekket?

– Det gjelder ikke hva som helst. Velger du for eksempel å bestille en annen reise hjem med et valgfritt flyselskap, er det ikke sikkert du får refundert beløpet. Slik loven er i dag er det flyselskapet som ordner og bestemmer hvilken reise du ender opp med dersom det blir streik, sier Flønes.

– Dette bør du gjøre

Det er fortsatt ikke avgjort om det blir streik, derfor oppfordrer Forbrukerrådet alle som skal ut og fly førstkommende mandag om å følge med på utviklingen.

– Det er viktig å følge med på nettsidene til flyselskapet og flyplassen. En flystreik kan bli avblåst på kort varsel, derfor anbefaler vi alle som skal ut å reise til å møte opp på avreisedagen, sier Flønes.

Blir det streik, og du er en av dem som rammes, kan det være viktig å dokumentere alle utlegg den gjeldende dagen.

– Dersom du er i tvil om du har fått det du har krav på, kan du klage til Transportklagenemda. Da må du kunne dokumentere og vise til utgiftene, og det er derfor viktig at du tar vare på alle aktuelle kvitteringer, sier Flønes, og legger til:

– Det er ingen eksplisitt frist, men vi anbefaler å gjøre det så raskt som mulig.

Merk at klage til Transportklagenemda gjelder dersom hendelsen skjer i Norge. Rammes du utenfor landets grenser, må klagen i utgangspunktet behandles der.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)