Hopp til innhold

Dieselmotor best på sjøen

Seksmetersklassen er blant båtkundenes mest populære valg. Men hva slags motor bør du velge?

Ryds daycruiser med påhengsmotor
Foto: Lars H. Lindén, Båtmagasinet

Er det fortsatt bensindrift som gjelder, eller bør du satse på en moderne dieselutgave? Og er det best med innenbords eller påhengsmotor? I samarbeid med Båtmagasinet har FBI sett nærmere på noen alternative motortyper.

Vi brukte tre tilnærmet identiske 19 fots daycruisere av merket Ryds da vi testet to innenbords motorer med henholdsvis bensin- og dieseldrift, samt en bensindrevet påhengsmotor.

Identiske båter betyr i dette tilfellet at de har samme grunnvekt, yttermål og bunnkonstruksjon, men noe varierende utforming av motorens plassering akterut.

Les hele testen her!

Lavere forbruk

Moderne dieselmotorer er etterhvert blitt såpass små at de også passer godt innenbords i de ikke helt store båtene. Fordelene med diesel til båtbruk er åpenbare sammenliknet med bensindrevne motorer. Forbruket av drivstoff er omtrent 30 prosent lavere enn i bensinvariantene.

Dieselmotorer utnytter drivstoffet på en mer effektiv måte. Erfaringsmessig har de også lenger levetid. Slitasje gjør at bensinmotorene går fortere ut på dato.

Når man legger til at det ikke lenger er de helt store forskjellene i hastighet, er det mye som taler for at diesel er det mest fornuftige valget hvis man vil ha motoren innenbords. Man kommer omtrent like langt like raskt med en moderne dieselmaskin som med bensinmotorer. I tillegg er akselerasjonen blitt meget god, og støynivået er lavere enn bensin spesielt ved høye turtall.

Se innslaget her

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Innenbordsmotorer

Moderne innenbords dieselmotorer er blitt like små som bensinmotorene. Her to av MerCruisers varianter, diesel til venstre og bensin til høyre.

Foto: Lars H. Lindén, Båtmagasinet

Bensinens fordeler

Det som først og fremst taler til bensinmotorens fordel er innkjøpsprisen. Det kan fort skille 40 tusenlapper i bensinmotorens favør når man anskaffer den. Men mange vil altså mene at lavere forbruk opphever denne fordelen. - Sats på diesel! lyder rådet fra den svenske båtjournalisten Lars H.Lindén som har utført denne testen.

Er så påhengsmotoren et interessant alternativ? Svaret er ja hvis hastighet er et viktig stikkord for deg. De fleste påhengsmotorer oppnår litt høyere fart enn jevnsterke innenbordsmotorer. Men vil du ha motoren utenbords må du velge bensin.

Dessuten har påhengsmotorer lavere vekt enn innenbordsvariantene. De er også enklere å komme til når de skal ha service, og man blir ikke i samme grad plaget av lukt og røyk.

Når regnestykket settes opp må du heller ikke glemme forsikringspremien. Velger du en påhengsmotor vil du merke det på lommeboka. Tyveri av slike motorer har drevet forsikringspremiene i været. Også dette et argument for å velge en innenbords motor i den nye båten.

Les hele testen her!

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)