Hopp til innhold

Dette lyset kan spare deg for bot

Aldri før har vi syndet så mye med mørke baklys på bilen som nå, og det kan bli dyrt. Et lite lys kan spare deg for 2000 kroner.

Varsellampe

LYS: Det lille grønne lyset viser at du har satt på baklysene bak. Hvis du blir stoppet kan det spare deg for en bot på et par tusenlapper.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Mange skjønner ikke at de må skru på en bryter for å få kjørelys på hele bilen. Folk må skjerpe seg, det er for sløvt, sier Stein-Olaf Røberg, distriktsleder for Utrykningspolitiet i Øst og Innlandet politidistrikter.

UP-sjef, Follo og Østfold - Stein-Olaf Røberg

ULOVLIG: Stein-Olaf Røberg i UP sier til NRK at folk er for sløve til å sjekke om baklysene er på.

Foto: Politiet

Mørke baklys har blitt et så stort problem, at politiet vil slå enda hardere ned på lyssyndere.

– Farlig

Nye EU-krav for fem år siden skulle gjøre lysbruken på biler mer miljøvennlig, ved at bare lysene foran blir slått på automatisk når du starter bilen. Det skal spare både strøm og drivstoff.

Ser du forskjell på våt eller isete vei?

For å få lys bak, må du i mange tilfeller skru på lyset selv. Der går mange i fella.

Kjørelys av - baklys

MØRKT: Det er ikke lett å se en bil med mørklagte baklys, noe som kan skape farlige situasjoner.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Vi gir flere reaksjoner nå enn tidligere på lysfeil. Det er rett og slett ulovlig å kjøre med mørke baklys når det ikke er dagslys, noe som kan være farlig, sier UP-sjefen.

Blir du stoppet uten baklys kan det koste deg 2000 kroner i bot.

Bård I. Ileby i Østfold Bilbransjeforening sier til NRK at alle som kjøper nye biler skal opplyses om at baklysene må settes på manuelt hvis det er tilfelle på bilen de har kjøpt.

Han sier man enkelt kan se om baklysene er på.

– En enkel påminnelse om at baklysene er tent, er at et grønt lysikon i dashbordet lyser, forklarer Ileby.

Grønt signallys på nye biler

VIKTIG: Lyser det grønt er du på den trygge siden, sier bilbransjeforeningen.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Han forteller videre at nyere biler i dag er utstyrt med såkalte autolys. Det betyr at lysene slår seg av og på ved hjelp av en lyssensor.

– Lysbryteren må da stå på funksjonen «auto». Sensoren fanger da opp lysendringer, og slår på lys foran og bak.

– Uvitende

Marlene Engan Aasen hos NAF sier at mye av grunnen til at vi glemmer å sette på baklysene, er at vi har lange tradisjoner i Norge for automatisk tenning av lys foran og bak når bilen startes.

Marlene Engan Aasen

TRADISJONER: Marlene Engan Aasen i NAF sier vi at vi i Norge har lange tradisjoner for at lyset slår seg på automatisk både foran og bak.

Foto: NAF

– Men nyere regler gjør at det ikke lenger er påbudt at baklysene skal lyse sammen med kjørelys om dagen, derfor har heller ikke alle biler solgt i Norge etter 2012 automatiske kjørelys bak. Det gjør nok at det er mange som kjører uvitende om at baklyset ikke er tent, og de kjenner kanskje heller ikke til hvordan lysene på bilen fungerer.

For trafikksikkerheten er det viktig at baklysene er på når det er mørkt og i tunneler, understreker hun.

– Er du i tvil om baklysene dine går på automatisk eller ei, vrir du lysbryteren helt og skrur på hovedlyset.

Bryter baklys og kjørelys

VRI: Er du i tvil om baklysene dine går på automatisk, vrir du lysbryteren helt og skrur på hovedlyset.

Foto: Anette Torjusen / NRK

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)