Dette er vi mest misfornøyde med

Nordmenn klager på det samme hvert eneste år, ifølge Forbrukerrådets nye statistikk.

Parkeringsplass

Bil er det kjøpet nordmenn er desidert minst fornøyd med, ifølge klagene til Forbrukerrådet. Illustrasjonsfoto.

Foto: Colourbox

Forbrukerrådet la i dag fram rykende fersk statistikk for mottatte henvendelser så langt i 2015. På klagetoppen troner bil, akkurat slik det har vært de siste årene.

– Bruktbil koster en del penger. Og det er en del av hverdagen at alt skal funke. Hvis noe som koster mye, og som du nettopp har brukt penger på plutselig går i stykker, så skjønner vi at dette er noe folk er opptatt av, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, til NRK.

Randi Flesland

Bil ligger øverst på klagestatistikken. Randi Flesland tror det er på grunn av at bil er dyrt.

Foto: Katarina Theis-Haugan / NRK

Folk er ikke flinke nok til å bruke salgskontrakt, mener Flesland. Dette kan føre til misforståelser.

– Vi prøver å mekle så godt vi kan. Vanligvis finner vi også gode løsninger, forteller direktøren.

– Bruk kontrakt

Etter bilproblemer, kommer spørsmål om husleie. Slik var det også i fjor. Mange av dem som tar kontakt, er studenter. Forbrukerrådet ønsker at flere studenter skal ta i bruk husleiekontrakt.

Klager på håndverkere har også vært høyt oppe på statistikken de siste årene.

– Bruk skriftlig kontrakt. Vi ser flere misforståelser, men skriftlige kontrakter kan rydde opp i misforståelsene. Det er det beste rådet vi har, sier Flesland.

Noen vil lure deg, poengterer Flesland. Andre ganger kan det være misforståelser. Derfor er det viktig å ha avtalen skriftlig.

Mange henvender seg også til Forbrukerrådet for råd om hverdagslige ting som klær, mobiltelefoner og møbler.

Gratis hjelp

Forbrukerrådet opplever fortsatt at firmaer prøver å lure folk inn i kostbare abonnementer.

– Vi oppfordrer alle som får en ukjent regning til å klage, sier Flesland.

Hittil i år har 37.970 nordmenn henvendt seg til Forbrukerrådet for råd og veiledning. Dette er en nedgang på ni prosent sammenlignet med i fjor.

Det er helt gratis å få klagehjelp av Forbrukerrådet.

– Skulle forbrukerne istedenfor gått til en advokat, ville timene til saksbehandlingen på ett år blitt priset til over 50 millioner kroner, har Forbrukerrådet tidligere opplyst.

Hvis saken ikke løser seg med Forbrukerrådets hjelp, kan den bli sendt videre til Forbrukertvistutvalget. Utvalget har mye til felles med en domstol. Går vedtaket din vei, kan du få pengene dine med myndighetenes hjelp.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)