Det er et sikkert vårtegn at sommerdekktestene begynner å rulle ut.
- Les også:
Nå har også Norges Automobil-Forbund (NAF) kommet på banen, og tester ti av sesongens sommerdekk.
Igjen er det sikkerheten og veigrep på våt asfalt som veier tyngst. Hvis dekkene får dårlige karakterer på disse kriteriene vil de havne mot bunnen av resultatlisten.
Og for deg som sitter bak rattet kan slike dårlige karakterer bety forskjellen på liv og død. Må du bråbremse eller gjøre en unnamanøver, så kan det være meter om å gjøre.
Overraskende vinner
Nettopp derfor legger NAF mest vekt på bremselengde på våt og tørr asfalt, vannplaning og grep i kritisk manøver da de har testet sommerdekk. Egenskaper på vått underlag teller 65 % av den totale poengsummen.
De tre beste dekkene fikk alle 9,2 poeng av ti mulige.
Etablerte dekkmerker som Nokian og Pirelli gjorde det svært godt i testen, men ble også utfordret av et nytt dekk fra mer ukjente Hankook.
NAF kaller Hankook Ventus Prime 2 testens store overraskelse, og skriver:
«Fjorårsutgaven var gjennomsnittlig i de fleste disipliner. Den nye utgaven presterer meget bra i alle øvelser.»
Se resultat av testen i den viktigste kategorien (bremselengde på våt asfalt), og kategorien som er viktig for bensinforbruk og CO2-utslipp (rullemotstand):
Resultatene for bremselengde viser hvor lang avstand de enkelte dekkene brukte på å stanse ved bråbrems på våt asfalt fra 80 km/t.
Rullemotstand viser hvor mye mer bensinforbruk dekkene har i forhold til det som ruller lettest (Jinuy).
Se hele testen på NAF sine sider.
Dekkene er testet i følgende kategorier:
- Bremsing (våt asfalt)
- Grep i kritisk manøver (våt asfalt)
- Vannplaning
- Kjørefølelse (våt asfalt)
- Bremsing (tørr asfalt)
- Kjørefølelse (tørr asfalt)
- Støy
- Rullemotstand
Taperne er best på miljø
De to siste kategoriene går på komfort og økonomi i forhold til bensinforbruk. Men det er også en miljøfaktor ved at dekket gir fra seg lite støy, og når bensinforbruket er lavt gir bilen fra seg mindre CO2.
Begge testtaperne, Jinuy og BF Goodrich, har lav rullemotstand og er også gode på støy. Men det er på sikkerheten de ikke når opp.
Om Jinuy skriver NAF følgende:
«Det beste som kan sies om Jinyu-dekket, i tillegg til prisen, er at rullemotstanden er meget lav. (...) Egenskapene som går på sikkerhet, som bremsing, evnen til å motstå vannplaning og kjørefølelsen på våt vei er dårlig.»
Og om BF Goodrich:
«Dekket bremser dårlig på våt vei og vannplaningsegenskapene er klart dårligst av dekkene vi tester i år. Kjørefølelsen på våt asfalt er heller ikke god – først og fremst siden dekket slipper grepet brått uten forvarsel.»
Ny dekkmerking
EU har bestemt at fra og med 1. november i år skal alle dekk merkes med egenskaper i tre kategorier.
Merket skal vise hvor mye de nye dekkene støyer, hvor høy rullemotstand det har og hvor godt grep det har på våt vei.
Dette har allerede begynt å påvirke kvaliteten på nye dekk, ifølge NAF.
– Flere av produsentene har nye modeller som er spesielt utviklet for å få gode «karakterer» når det gjelder våtgrep, støy og rullemotstand på EUs nye dekkmerker, skriver naf.no.
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, tror de mindre dekkmerkene har begynt å strekke seg på grunn av den nye merkingen, og han er fornøyd med at forbrukerne nå får bedre og lik informasjon, uansett dekkmerke.
– Dekk som ikke tilfredsstiller minimumskravet på disse tre kategoriene vil bli fjernet fra markedet. Dette er en fin måte å bedre trafikksikkerhet slik at livsfarlige og dårlige dekk ikke blir solgt over disk. Hvis det ikke finnes slik informasjon på dekket skal en ikke kjøpe det, sier Engebretsen.
Men det er altså ikke før november at dette trer i kraft.
Slik leser du merkene:
- Støy: Oppgis i desibel (dB) sammen med ett, to eller tre bølgetegn. Dekkene med lavest rullestøy får én lydbølge.
- Rullemotstand: Oppgis i bokstaver fra A til G, hvor A er best. Forskjellen mellom hver bokstav utgjør en økning eller reduksjon i bensinforbruket på mellom 2,5 og 4,5 prosent.
- Våtgrep: Oppgis også fra A til G, hvor A er best. Forskjellen mellom hver bokstav utgjør en økning eller reduksjon i stopplengden på 3–6 meter under bremsing i 50 km/t.
Engebretsen mener det er en billig livsforsikring å investere i gode dekk, og at kostnad i den sammenheng ikke burde være et tema.
– Dekk er det som fascinerer meg mest på en bil. Tenk deg noe på 1300 kilo i en fart på 80 km/t, med sjåfør og passasjerer, og så er det kun fire dekk på størrelse med fire håndflater som har kontakt med moder jord. I svinger, unnamanøver, oppbremsinger. Det er utrolig at fire dekk klarer dette.
- Les også: