NRK Meny
Normal

Dekktaperne: Best på miljø, dårligst på sikkerhet

NAFs test av sommerdekk har en overraskende vinner, og tapere som er best på miljø, men dårligst på sikkerhet. Kommende EU-regler om dekkmerking påvirker kvaliteten på nye dekk.

NAFs sommerdekktest

Det er snart på tide å skifte til sommerdekk. NAF har testet noen av årets ferske modeller.

Foto: NAF

Det er et sikkert vårtegn at sommerdekktestene begynner å rulle ut.

Nå har også Norges Automobil-Forbund (NAF) kommet på banen, og tester ti av sesongens sommerdekk.

Igjen er det sikkerheten og veigrep på våt asfalt som veier tyngst. Hvis dekkene får dårlige karakterer på disse kriteriene vil de havne mot bunnen av resultatlisten.

Og for deg som sitter bak rattet kan slike dårlige karakterer bety forskjellen på liv og død. Må du bråbremse eller gjøre en unnamanøver, så kan det være meter om å gjøre.

Overraskende vinner

Nettopp derfor legger NAF mest vekt på bremselengde på våt og tørr asfalt, vannplaning og grep i kritisk manøver da de har testet sommerdekk. Egenskaper på vått underlag teller 65 % av den totale poengsummen.

De tre beste dekkene fikk alle 9,2 poeng av ti mulige.

Etablerte dekkmerker som Nokian og Pirelli gjorde det svært godt i testen, men ble også utfordret av et nytt dekk fra mer ukjente Hankook.

NAF kaller Hankook Ventus Prime 2 testens store overraskelse, og skriver:

«Fjorårsutgaven var gjennomsnittlig i de fleste disipliner. Den nye utgaven presterer meget bra i alle øvelser.»

Se resultat av testen i den viktigste kategorien (bremselengde på våt asfalt), og kategorien som er viktig for bensinforbruk og CO2-utslipp (rullemotstand):

Sommerdekktest

DEKKMERKE:

BREMSELENGDE VÅT ASFALT:

RULLEMOTSTAND:

TOTALT:

Hankook Ventus Prime 2


31,3 meter

0,5% økt forbruk

9,2 poeng


(Best av alle i vannplaning, men noe mer støy)

Nokian Hakka Blue


 31 meter

0,8% økt forbruk

9,2 poeng


(Bremser godt både på vått og tørt, men kan bedres i vannplaning)

Pirelli Cinturato P7


31,9 meter

0,1% økt forbruk

9,2 poeng


(Er i sitt ess på tørr asfalt, men har også blitt god på våt.)

Continental PremiumContact 5


32,9 meter

0,2% økt forbruk

8,7 poeng


(PremiumContact 2 vant fjorårets test, men den nye modellen skuffer noe)

Michelin Pilot Sport 3


31,9 meter

0,5% økt forbruk

8,7 poeng


(Jevne og gode egenskaper under alle forhold, men kan bedres på vannplaning)

Goodyear EfficientGrip


33,3 meter

0,4% økt forbruk

8,6 poeng


(Komforten er god, og gir lite støy, men må korte ned bremselengde)

Dunlop SP Sport Fastresponse


32,8 meter

0,6% økt forbruk

8,5 poeng


(Viser klare forbedringer fra i fjor, men mister grepet brått når grensen er nådd)

Barum Bravuris 2


34,6 meter

0,3% økt forbruk

7,2 poeng


(Støyer mest av alle og evnen til å motstå vannplaning er dårlig)

Jinyu YU63


36,4 meter

0,0% økt forbruk

6,8 poeng


(Billig og lav rullemotstand, men dårlig på sikkerhet)

BF Goodrich g-Grip


36 meter

0,1% økt forbruk

6,2 poeng


(Dårligst på vannplaning av alle og glipper veigrepet brått, men har lavt støynivå)

Resultatene for bremselengde viser hvor lang avstand de enkelte dekkene brukte på å stanse ved bråbrems på våt asfalt fra 80 km/t.

Rullemotstand viser hvor mye mer bensinforbruk dekkene har i forhold til det som ruller lettest (Jinuy).

Se hele testen på NAF sine sider.

Dekkene er testet i følgende kategorier:

  • Bremsing (våt asfalt)
  • Grep i kritisk manøver (våt asfalt)
  • Vannplaning
  • Kjørefølelse (våt asfalt)
  • Bremsing (tørr asfalt)
  • Kjørefølelse (tørr asfalt)
  • Støy
  • Rullemotstand

Taperne er best på miljø

De to siste kategoriene går på komfort og økonomi i forhold til bensinforbruk. Men det er også en miljøfaktor ved at dekket gir fra seg lite støy, og når bensinforbruket er lavt gir bilen fra seg mindre CO2.

Begge testtaperne, Jinuy og BF Goodrich, har lav rullemotstand og er også gode på støy. Men det er på sikkerheten de ikke når opp.

Om Jinuy skriver NAF følgende:

«Det beste som kan sies om Jinyu-dekket, i tillegg til prisen, er at rullemotstanden er meget lav. (...) Egenskapene som går på sikkerhet, som bremsing, evnen til å motstå vannplaning og kjørefølelsen på våt vei er dårlig.»

Og om BF Goodrich:

«Dekket bremser dårlig på våt vei og vannplaningsegenskapene er klart dårligst av dekkene vi tester i år. Kjørefølelsen på våt asfalt er heller ikke god – først og fremst siden dekket slipper grepet brått uten forvarsel.»

Ny dekkmerking

EU har bestemt at fra og med 1. november i år skal alle dekk merkes med egenskaper i tre kategorier.

Merket skal vise hvor mye de nye dekkene støyer, hvor høy rullemotstand det har og hvor godt grep det har på våt vei.

Dette har allerede begynt å påvirke kvaliteten på nye dekk, ifølge NAF.

– Flere av produsentene har nye modeller som er spesielt utviklet for å få gode «karakterer» når det gjelder våtgrep, støy og rullemotstand på EUs nye dekkmerker, skriver naf.no.

jan ivar engebretsen

Jan Ivar Engebretsen i NAF mener de nye dekkmerkene gjør det enklere for forbrukeren å sammenlikne dekkenes kvaliteter.

Foto: NAF
EUs dekkmerker

Slik ser EUs nye dekkmerker ut. Oppgir dekkets egenskaper for støy, rullemotstand og våtgrep.

Foto: NAF/EU

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, tror de mindre dekkmerkene har begynt å strekke seg på grunn av den nye merkingen, og han er fornøyd med at forbrukerne nå får bedre og lik informasjon, uansett dekkmerke.

– Dekk som ikke tilfredsstiller minimumskravet på disse tre kategoriene vil bli fjernet fra markedet. Dette er en fin måte å bedre trafikksikkerhet slik at livsfarlige og dårlige dekk ikke blir solgt over disk. Hvis det ikke finnes slik informasjon på dekket skal en ikke kjøpe det, sier Engebretsen.

Men det er altså ikke før november at dette trer i kraft.

Slik leser du merkene:

  • Støy: Oppgis i desibel (dB) sammen med ett, to eller tre bølgetegn. Dekkene med lavest rullestøy får én lydbølge.
  • Rullemotstand: Oppgis i bokstaver fra A til G, hvor A er best. Forskjellen mellom hver bokstav utgjør en økning eller reduksjon i bensinforbruket på mellom 2,5 og 4,5 prosent.
  • Våtgrep: Oppgis også fra A til G, hvor A er best. Forskjellen mellom hver bokstav utgjør en økning eller reduksjon i stopplengden på 3–6 meter under bremsing i 50 km/t.

Engebretsen mener det er en billig livsforsikring å investere i gode dekk, og at kostnad i den sammenheng ikke burde være et tema.

– Dekk er det som fascinerer meg mest på en bil. Tenk deg noe på 1300 kilo i en fart på 80 km/t, med sjåfør og passasjerer, og så er det kun fire dekk på størrelse med fire håndflater som har kontakt med moder jord. I svinger, unnamanøver, oppbremsinger. Det er utrolig at fire dekk klarer dette.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.