«Frodig melk», «glupsk bonde», «spydig egg». Det er mange merkverdige uttrykk som dukker opp når du logger deg på med BankID på mobil. Folk NRK.no møter på gata i Oslo stusser over ordene.
– Jeg har lagt merke til at det er rare ord, og jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Men kanskje det er for at det skal være lett å huske? spør Ane Floberg (22).
Og 22-åringen er ikke langt fra sannheten:
– Dette er et tiltak som skal hindre at svindlere kobler seg mellom nettstedet og deg. Ved å vise disse ordene både på nettstedet og på telefonen din, reduseres faren for såkalte «mann-i-midten»-angrep. Dukker det opp ulike kombinasjoner, må man avbryte påloggingen, sier Hege Steinsland, kommunikasjonssjef i BankID Norge, til NRK.no.
«Utro sild» får pause
BankID har en liste på 100 adjektiv og 100 substantiv, og så velger en datamaskinen ut to tilfeldige ord.
– Og det gjør at kombinasjonen kan bli ganske sprø. I forrige uke la vi ut juleord, så nå får «utro sild» en liten pause til etter jul, røper kommunkasjonssjefen.
– Tidligere hadde vi bokstaver og tall, men da var det vanskeligere og kjedeligere for folk å sjekke at kombinasjonen stemte, forteller hun videre.
En million brukere
Nesten alle banker i Norge bruker BankID på mobil.
– Vi har akkurat nådd en million brukere på mobil denne uken, og med denne tjenesten trenger du ikke å bære rundt på kodebrikke. Danske Bank er de eneste i Norge som ikke tilbyr BankID på mobil – men de har en fin app som gjør kundene helmobile, mener kommunikasjonssjefen.
– Ja, på mobil har vi i stedet valgt å gå for Mobil-ID. Fra brukers ståsted så oppleves BankID på mobil og vår løsning relativt like, da man i begge brukssituasjoner ikke trenger noen fysisk kodebrikke, uttaler Stian Arnesen i Danske Bank.
Forbrukerrådet har ikke noe imot ordpoesi som sikkerhetsmetode.
– Vi synes det er flott at banktjenester blir forenklet gjennom automatisering, men vi må fortsatt ha den samme sikkerheten og rettighetene. Har du problemer, så kontakt banken din. Hjelper ikke det kan du klage til Finansklagenemnda, forteller Jorge B. Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet.
Fattig mann og trett flue
Brukerne reagerer på BankID-poesien på ulike måter, uansett om de føler seg som «kul hipster» eller «knadd hjort».
– Det er veldig mange som deler og forteller om hvor godt eller dårlig ordene passer akkurat for dem: En kar som fikk «fattig mann» engasjerte 1,5 tusen, mens hun som fikk «trett flue» skrev en liten rapport etter nattevakt om hvor godt ordene traff, avslutter BankIDs kvinne.
- Les også: