Derfor bør du spise rødbete

Har du bare smakt syltede rødbeter på glass, har du ikke smakt ordentlige rødbeter.

Rødbete
Foto: ScanStockPhoto

Fra gammelt av ble rødbeten spesielt hyllet for sine medisinske egenskaper. Nå vet vi også at rødbeten er den av alle rotgrønnsaker med høyest innhold av antioksidanter.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise bringebær

Proppfull av antioksidanter

Og antioksidantene er gull verdt for oss mennesker. De beskytter cellene mot frie radikaler og dermed skadelig nedbryting, samtidig som de kan forebygge hjertesykdommer, visse typer kreft og demens.

LES OGSÅ: Her er antioksidant-bombene

Den inneholder masse C-vitaminer og kan være en viktig kilde til mineraler som fosfor, kalsium og jern. 

Og det er fargestoffet i cellene som gjør at rødbeten har en intens rødfarge.

"Hemmelig" allsidig

Den mørkerøde grønnsaken er av en eller annen grunn oftest brukt syltet, og på grunn av det høye sukkerinnholdet i laken, inneholder den mer energi enn de fleste andre grønnsaker. Men rødbeten er en svært allsidig grønnsak og kan brukes på mange forskjellige måter.

Du kan steke, bake eller koke grønnsaken - eller du kan spise den rå, hvis du ønsker det.  Husk bare på at spedbarn under seks måneder ikke bør spise rødbet, fordi den inneholder mye nitrat.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise avokado

Prøv borsj

Borscht

Den østeuropeiske suppen borsj inneholder mye rødbeter.

Foto: ScanStockPhoto

 

Lag rødbetpuré som du kan ha som tilbehør til stekt kjøtt eller fisk, eller stek rødbeten i små terninger sammen med andre rotgrønnsaker. Hvis du vil hindre fargesmitte, kan du steke den for seg selv, før den blandes med resten av grønnsakene.

Du kan også prøve deg på en deilig pai med rødbeter, løk og hvit geitost - enten chèvre eller Snøfrisk.

Dessuten kan du dele rødbeten i båter sammen med andre rotgrønnsaker, vende i olivenolje, drysse på timian, helle på en klunk balsamicoeddik og steke i ovenen. Passer til både kjøtt og fisk.

Kalde vinterdager er det deilig med den tradisjonelle, østeuropeiske suppen borsj , som inneholder blant annet rødbeter, løk, gulrot, selleri, tomat og kraft.

 

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)