NRK Meny
Normal

Derfor bør du spise gulrøtter

Og vet du hvorfor kokte gulrøtter er bedre for deg enn de rå?

gulrøtter
Foto: ScanStockPhoto

Kokte gulrøtter inneholder tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter, ifølge frukt.no.

LES OGSÅ: Kok maten sunnere

For når gulrøtter kokes og moses frigjøres antioksidantene. Antioksidanter beskytter kroppen mot flere krefttyper og styrker immunforsvaret.

LES OGSÅ: Her er antioksidant-bombene

Kjent medisinsk virkning

Den oransje grønnsaken er rik på betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen vår. Vitaminet er viktig for synet og huden, samtidig som det er med på å styre vekst og utvikling.

Når du spiser gulrøtter, får du også i deg viktige stoffer som kalium, folinsyre, jern, karoten, magnesium og kopper.

Grønnsakens medisinske virkning har faktisk vært kjent helt siden de gamle grekerne og romerne tok rotfrukten i bruk.

Siden gulrot inneholder mye fiber og vann, har den en avførende virkning og  kan brukes mot forstoppelse. Men i tillegg til å virke avførende, har den også en sammentrekkende virkning, og derfor kan den også være bra mot diaré. Plages du med dette, kan du prøve å spise kokte gulrøtter og kokt ris, samtidig som du drikker litt svart te.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise ananas

Bekjemper bakterier

Og spiser du gulrøtter hyppig, kan dette være med på å senke blodets kolesterolnivå, som igjen forhindrer fettavleiringer på arterieveggene.

Den populære rotfrukten kan også redusere faren for blodforgiftning og den bekjemper aktiviteten til listeria- og salmonellabakterier.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise avokado

Grønnsaken skal i tillegg hjelpe mot anemi, kronisk tretthet, dårlig nattsyn, magesår og tarmproblemer. Dessuten brukes den til å øke melkeproduksjonen til ammende kvinner.

Hørt om lilla gulrøtter?

Det finnes mange ulike gulrot-varianter, og de varierer i størrelse, form og farge. 

Visste du for eksempel at det finnes gulrøtter som er sorte, lilla, gule eller hvite?

Gulroten har vært dyrket i minst 2000 år og kommer opprinnelig fra Midtøsten og Sentral-Asia. Grønnsaken kom til Spania for omkring 1000 år siden og ble derfra spredd ut over hele Europa.

Det var faktisk først på 1800-tallet ble det vanlig å dyrke de oransje gulrøttene vi er mest vant til i dag.

En skikkelig "potet"

Gulrot er en svært fleksibel grønnsak og den kan spises enten rå eller kokt. Du bør skrelle den, slik at du får fjernet rester av insektmidler og kunstgjødsel som sitter på skallet. Eller du kan kjøpe organiske gulrøtter, som er fri for gjødsel.

Rå gulrot er utmerket som et lite mellommåltid, eller som tilskudd i matpakken. Dessuten er raspet, rå gulrot deilig til fiskekaker og stekt fisk.

Den kokte gulroten passer til de fleste kjøtt- og fiskeretter, og grønnsaken kan brukes i supper, gryter, stuinger og wok.

Gulrot kan også brukes i bakingen - både i brød og i kaker.

Fuktig oppbevaring

På grunn av det tynne skallet, taper gulrøtter fuktighet ti ganger raskere enn poteter. Men på spesiallager kan likevel gulroten holde seg i mange måneder.

Gulrøtter trives best i en fuktig atmosfære på rundt 0-2 grader C.

LES OGSÅ: Derfor bør du drikke grønn te

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.