Flere nordmenn har i dag mottatt en e-post signert Finn.no Sikkerhet, der det oppfordres til å klikke på en lenke for å oppdatere kreditt og personopplysninger.
Problemet er at det slettes ikke er Finn.no som har sendt e-posten, men frekke svindlere som seiler under falskt flagg.
– Det er et svindelforsøk, sier Lars Vinden, ansvarlig for sikkerhet hos Finn.no.
Han kommer med følgende tips til alle som mottar slike henvendelser per e-post:
– Hverken vi eller andre seriøse firmaer vil be om kredittkort- eller sensitive personopplysninger per e-post. Får du slike henvendelser kan du alltid gå ut fra at det er et svindelforsøk, sier Vinden til NRK.no.
Har stanset nettsidene
Da Finn.nos sikkerhetsavdeling ble gjort oppmerksomme på svindelforsøket i dag tidlig, tok de affære med en gang.
– Vi har allerede stanset den falske nettsiden som e-posten peker til, sier Vinden.
Det betyr at dersom du nå klikker på lenken i e-posten skal du få opp en melding om at nettsiden er blokkert fordi siden er rapportert som en nettsvindel.
Vinden forklarer at saken nå blir anmeldt til politiet.
- AKTUELT: Så enkelt stopper du kortsvindlerne
Oppsving av svindelforsøk i Norge
Det er ikke mange dager siden flere nordmenn mottok svindelhenvendelser fra noen som utga seg å være fra Norges største bank, DNB. Ifølge Vinden i Finn.no er slike henvendelser et økende problem.
– Det går i rykk og napp, men det er et stort problem. Dessverre er det lett å forfalske e-poster, og det er ikke mye vi kan gjøre for å stoppe det, uten å reagere når det først skjer, sier Vinden.
Han forklarer at Norge er spesielt utsatt for tiden.
– Trenden er økende i Norge. Slike phishingforsøk har vært svært vanlige i eksempelvis USA i mange år, og når folk der blir oppmerksomme på slike svindelforsøk, går svindlerne gjerne over til mer perifere land.
Sendes ut hver dag
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) bekrefter at det stadig kommer inn flere forsøk på å svindle nordmenn per e-post.
– Det er et økende problem. Vi ser slike e-poster daglig, sier seniorrådgiver Hans Marius Tessem i NorSIS.
Problemet er ikke bare at det blir flere slike svindelforsøk, men at de begynner å blir mer og mer sofistikerte.
– Til å begynne med var slike e-poster skrevet på dårlig engelsk – så ble de skrevet på dårlig norsk. Nå er svindlerne blitt flinkere til å skrive norsk, og de er blitt enda mer utspekulerte, slik at flere lar seg friste, sier Tessem.
Han forklarer at mange av disse henvendelsene spiller på folks følelser.
De kobler seg gjerne opp mot store verdensbegivenheter, for eksempel katastrofer der de ber folk sende penger til nødhjelp. Slik spiller de på folks følelser, sier han.
Dette må du gjøre
Har du gått fem på og utlevert for eksempel kredittkortinformasjonen din, er det bare én ting å gjøre:
– Ring til banken din og sperr kredittkortet med en gang!, sier Tessem.
Har du utlevert passordet ditt, bør du skifte passord de stedene der dette er registrert.
- LES OGSÅ: Bankkunder kan få svindelregning