Hopp til innhold

Den dyre billigbilletten

FBI har testet billigbilletter med Ryanair og Norwegian. Mange ekstrakostnader dukket opp underveis, og reisene tok lang tid.

Tre reisemål med lavprisselskapene

FBIs tre reportere fløy til Alicante med Norwegian, og til Barcelona og Paris med Ryanair.

Foto: Skjermdump fra FBI-reportasje / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Flyselskapene kaller det Barcelona, Alicante og Paris - men hvor havner du egentlig med billigbillett?

Vi nordmenn vet jo at Sandefjord Lufthavn ikke akkurat ligger i Oslo, selv om det står Oslo (Torp) på Ryanairs nettsider.

FBI ville finne ut hva det egentlig koster deg å velge flyplasser langt utenfor allfarvei, når målet ditt er byen det virker som om flyplassen ligger ved.

Norwegian reklamerer stadig for sin lavpriskalender, som selger flybilletter til mange forskjellige storbyer fra 199 kroner.

Ryanair reklamerer for enda billigere billetter, helt nede i 24 kroner hver vei.

Men hva koster turen egentlig når du har kommet frem på hotellet? Og er det verdt tiden det tar?


Flyreiser

FBIs reportere Marit Higraff, Birte Njøsen Horne og Øystein Solvang.

Foto: Skjermdump fra FBI-reportasje / NRK

LES OGSÅ:


Murcia-Alicante

For 299 kroner flyr Norwegian deg fra Gardermoen til «Murcia-Alicante». Det vil si, Murcia ligger i virkeligheten 100 kilometer fra kystbyen Alicante.

Ut fra flyplassen går det tre lokale busser til lokalt sentrum i døgnet, men ingen til Alicante.

- Dette er en flyplass praktisk talt uten offentlig kommunikasjon, sier FBI-reporter Marit Higraff.

Flyet lander klokken 18.55, og den siste bussen går bare fem minutter senere. Eneste mulighet for FBI for å komme seg til Alicante samme kveld, var å ta en taxi til 900 kroner.

Billigturen viste seg å bli betydelig dyrere enn å fly direkte til flyplassen i Alicante med Norwegian. Den billetten kostet faktisk bare 200 kroner mer enn billigbilletten til Murcia.

Les også: Syden for under tusenlappen

Ikke problematisk, men godt tilbud

Anne-Sissel Skånvik, Norwegian

Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Foto: Norwegian

Norwegian ser ikke problemet med at Murcia ligger langt unna, fordi mange av deres reisende ønsker å fly nettopp dit.

- Vi flyr ikke bare til en flyplass i det området, men til to, altså både Murcia og Alicante, opplyser Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til NRK.no.

Når det gjelder de tre bussene som kjører fra flyplassen i døgnet, er ikke det noe Norwegian kan ta ansvar for.

- Det blir det samme som at vi ikke er ansvarlig for kollektivtransporten til og fra Gardermoen. Jeg har inntrykk av at de fleste leier bil, da dette er ganske billig i Spania. Men det er et valg den enkelte selv må ta, forklarer hun.

Les også: Norwegian dyrt for barn


Paris Beauvais

Ryanair flyr deg fra «Oslo Rygge» til «Paris Beauvais» for 505 kroner.

Med bagasjeavgift og billetter til og fra flyplassene blir regningen betydelig større, men kanskje er det tidsbruken og tidspunktene som veier tyngst.

Flyet går fra Rygge klokken 06.30, og FBI-reporter Birte Njøsen Horne må møte opp på Bussterminalen klokken 03.36 for å ta buss i halvannen time.

Vel fremme i Frankrike er det fortsatt 86 kilometer og en ny busstur på halvannen time for å komme til Paris.

- Jeg kunne spart 150 kroner og to timer i reisetid ved å velge et annet flyselskap som lander på flyplassen i Paris, konkluderer FBI-reporter Birte Njøsen Horne.

- I tillegg kunne jeg med et annet selskap valgt å fly på andre tidspunkter, da hadde jeg sluppet å stå opp midt på natten, fortsetter hun.

Girona (Barcelona)

Ryanair flyr deg fra «Oslo (Torp)» til «Girona (Barcelona)» for bare 334 kroner.

Torp flyplass ligger hele 118 kilometer utenfor Oslo. Og fra Girona er det over 100 kilometer til Barcelona.

Faktisk er Torp en av de Ryanair-flyplassen i Europa som ligger lengst unna reisemålet. Fra Oslo sentrum er det 1 time og 45 minutters busstur til flyplassen.

De lange avstandene til og fra flyplassene gjør at turen tar lang tid.

- Turen fra Oslo til Barcelona tok ni timer. Den kan ta fem med et selskap som lander på flyplassen i Barcelona, sier FBI-reporter Øystein Solvang.

Ingen kilometergrense

Michael o´Leary

Michael O´Leary, administrerende direktør i Ryanair.

Foto: Rune A. Hansen / NRK

Michael O´Leary, administrerende direktør i Ryanair bruker de små flyplassene fordi de er billige og fordi de ligger der folk bor.

- I England bor ikke folk på Heathrow. Den flyplassen er like langt unna London sentrum som Stansted. Avstanden til flyplassene kommer an på hvor folk bor, sier han til NRK.

O´Leary legger også til at det er ikke han som bestemmer hva flyplassene skal hete.

- Jeg har ikke funnet på at Torp og Rygge skal høre til Oslo, jeg bare flyr dit. Men bor du ved Torp eller Rygge er det omtrent like langt unna Oslo som Gardermoen, mener han.

- Det er IATA som bestemmer navnet på flyplassene, legger han til.

Ryanair har ingen kilometergrense for hvor de skal lande i forhold til hvor byen ligger. Og hvordan man kommer seg fra flyplassen til sentrum er opp til passasjeren.

- Virkeligheten er at passasjerene har alle muligheter og det er ikke vanskelig for dem. Det ligger kart ute på sidene våre, og det er ingen som klager til oss og sier at de trodde Rygge var på Gardermoen. Passasjerer vil velge pris fremfor avstand, avslutter han.

Les flere forbrukersaker på sidene våre

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)