NRK Meny
Normal

Her er de mest punktlige flyselskapene

SAS var ett av verdens tre mest punktlige flyselskaper i fjor. Men selskapet må se seg slått av to japanske konkurrenter.

Boeing 787 Dreamliner fra ANA

Ingen holder rutetidene like ofte som Japan Airlines og All Nippon Airways (ANA). Men SAS er ikke mye dårligere.

Foto: Koji Sasahara / Ap

FlightStats har oppsummert fjorårets forsinkelser og kanselleringer i den internasjonale luftfarten. Japan Airlines og All Nippon Airways gjorde det aller best i kategorien store internasjonale flyselskaper.

Men SAS følger ikke langt etter. Med 87,9 prosent ankomster i rute, var det skandinaviske selskapet tredje best blant de største flyselskapene i fjor.

Japan Airlines og All Nippon Airways endte opp med henholdsvis 90,3 og 88,4 prosent punktlighet.

For to år siden ba Japan Airlines myndighetene om konkursbeskyttelse etter å ha sagt opp 15.000 ansatte i et forsøk på å overleve . Tross turbulent økonomi holder altså selskapet stillingen som verdens mest punktlige for tredje gang.

SAS var finalist i tre kategorier, men nådde ikke helt til topps i noen av dem.

Ett kvarter forsinket

Statistikkbyrået FlightStats definisjon på punktlighet er at flyet må ankomme senest 15 minutter etter planlagt rutetid.

Polske LOT var det mest punktlige blant de større europeiske selskapene, mens Aegean Airlines gjorde det best blant mindre og regionale flyselskaper i Europa.

Norwegian var ikke finalist i noen av kategoriene.

86 prosent var i rute

Oppsummeringen av 2012 viser også at 86,2 prosent av alle flygninger var i rute hos de store internasjonale selskapene i fjor.

7,3 prosent av ankomstene ble forsinket med inntil en halvtime, og 2,6 prosent med inntil tre kvarter.

3,7 prosent ankomster var enda mer forsinket i fjor, mens 0,07 prosent av flygningene enten ble innstilt eller fikk avgangstiden flyttet til et annet tidspunkt.

FlightStats har også oppsummert punktligheten hos de store flyalliansene og hos samarbeidende nettverkselskaper (såkalt code-share).

Her er noen av fjorårets resultater:

  • Beste internasjonale flyselskap: Japan Airlines (90,35 prosent punktlighet)
    Finalister: Air New Zealand, All Nippon Airways, KLM og SAS.
  • Færrest kanselleringer hos store selskaper: All Nippon Airways (0,22 prosent)
    Finalister: El Al Airlines, Emirates, Finnair og Singapore Airlines.
  • Beste store europeiske selskap: LOT Polish Airlines (89,35 prosent)
    Finalister: Aer Lingus, Finnair, KLM og SAS.
  • Beste regionale europeiske selskap: Aegean Airlines (93,02 prosent)
    Finalister: Brit Air, KLM Cityhopper, Regional Compagnie Aerienne og Tyrolean Airways.
  • Beste allianse: Oneworld (79,55 prosent i rute)
    Finalister: Sky Team og Star Alliance.
  • Beste globale nettverkselskap: All Nippon Airways (85,46 prosent punktlighet på ruter med code-share)
    Finalister: SAS, Alitalia, Delta og Japan Airlines.

Se hele oppsummeringen hos FlightStats her

– Fantastisk etter en krevende periode

Knut Morten Johansen, SAS

Knut Morten Johansen er stolt over at SAS ble verdens tredje mest punktlige flyselskap i det krevende fjoråret.

Foto: Knut Løvstuhagen/SAS

– Dette er et fantastisk gledelig resultat. Og ikke minst en stor hyllest til alle ansatte i SAS som tross krevende perioder i fjor har klart å levere høy kvalitet dag ut og dag inn, sier en gledsstrålende informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

Han mener punktlighet er spesielt viktig fordi det er både målbart og følbart for passasjerene.

– God punktlighet er også et sterkt signal om at det meste fungerer som det skal i et flyselskap. Derfor er det ekstra tilfredsstillende for oss å få dette bekreftet av en uavhengig autoritet som FlightStats, sier Johansen til NRK.no.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.