Du trenger bare å kunne denne dansen

Det er fullt mulig å bli julebordets danseløve med bare noen få dansetrinn, ifølge danselærer Therese Cleve. Her er oppskriften.

Danselærer Therese Cleve viser PULS-programleder Truls Pedersen det perfekte dansetrinnet.

SE VIDEO: Slik gikk det da Puls-Truls lærte de få men perfekte dansetrinnene til årets julebord. (Foto: Christer Aasheim, NRK)

På julebordet er middagen spist og bordene ryddet vekk. Musikken lyder over anlegget, og du sitter på en stol og ser pyntede kolleger kose seg. Og så kommer spørsmålet du har fryktet: «Skal vi danse?»

Pulsen øker, du blir svett i hendene, og leter febrilsk etter en unnskyldning for å takke nei, uten å såre og uten å si: «Jeg kan ikke danse.»

Kjenner du deg igjen? Fortvil ikke, det finnes en enkel løsning, ifølge danseekspert Therese Cleve.

Therese Cleve

Therese Cleve har blant annet representert Norge i store internasjonale mesterskap

Foto: Christer Aasheim / NRK

Cleve sier at du ikke trenger å beherske alle typer dansearter for å kose deg på dansegulvet en hel kveld. Kan du ett «move», og varierer dette litt, kan det brukes til alle typer musikk!

– Dette er et trinn du kan ta med deg når som helst, hvor som helst, og bruke det til all slags type musikk!, sier Therese Cleve til NRK.

Her er den enkle oppskriften på det perfekte salsadansetrinnet:

1. TRINNENE

Sett venstre fot fram (korte skritt i starten), legg all tyngde på denne foten og «løft» høyrefoten så vidt over bakken.

Sett tyngden tilbake på høyrefoten, og før venstrefoten tilbake til midten. Tenk «tripp-tripp-tripp» når du beveger deg.

Gjenta samme bevegelse, men nå med høyrefoten bakover.

Musikkens tempo avgjør tempo på beina.

Gjenta de samme bevegelsene til det sitter, og du ikke lenger ser ned på tærne dine.

2. HOFTEBRUK

Skrå venstrefoten litt mot venstre når den settes fram, og høyrefoten mot høyre når den settes bak.

Skråstilling av føttene hjelper rotasjonen i hofta, og det blir mer «dans», enn ren «fram-og-tilbake-bevegelse».

Hoftebevegelse dans

Therese Cleve prøver å lære PULS-programleder Truls Pedersen riktig hoftebevegelse.

Foto: Christer Aasheim / NRK

3. ARMBRUK

Lat som om du står i en tønne full av gelé. Start bevegelsen fra midjen, til skuldrene, ned til albuene, og ut i fingertuppene. Når du beveger armene vil «geleen» bremse opp litt – og du må gjøre bevegelsene «sterkere», med motstand.

Ribbe

En skikkelig julemiddag med tilbehør og drikke teller rundt 3000 kalorier. Da hjelper det å danse av seg moroa.

Foto: Nils Maudal

4. VARIASJON

Går musikken saktere, dans saktere.

I stedet for å ta beina fram og tilbake, prøv å sette dem ut til siden.

Bruk armene variert: Ut til siden, framover, harde rykk, bølgete, én og én, samtidig.

Best av alt: Du brenner kalorier

Det er en viktig fordel med å vrikke litt på hoftene på julebordet: Det brenner kalorier!

Og med tanke på at et skikkelig julemåltid kan gi deg hele 3.000 kalorier, er dansingen noe mange kan ha godt av.

Jo mer du bruker hele kroppen når du danser, jo bedre er det for kaloriforbrenningen.

– Treningseffekten øker når man får med rotasjoner. Ta bevegelsene helt ut med masse energi, sier Cleve.

– Hvor mye forbrenner man i løpet av en time dans?

– Jeg har målt 780 kalorier på min 55 minutters treningstime, og da har jeg maksimal rotasjon, samt sterke bevegelser i armer og full energi, sier danseeksperten.

FLERE TRENINGSTIPS:

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)