NRK Meny
Normal

C-vitamin hjelper mot forkjølelse

Nå er det bevist at C-vitaminer beskytter mot forkjølelse. Svensk studie fastslår at effekten ikke er en myte.

Forkjølelse og sitrusfrukt.

Tre sitrusfrukter daglig kan gi god beskyttelse mot forkjølelse.

Foto: Colourbox.com / ScanStock

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kvinner som spiser frukt og grønt med 200 milligram C-vitaminer daglig, har 30 prosent mindre sjanse for å bli rammet av forkjølelse enn dem som spiser halvparten så mye.

Tre appelsiner supplert med litt brokkoli og rød paprika hver dag er det som skal til.

Hvis man dessuten er fysisk aktiv og sover godt, er man enda bedre beskyttet mot snue og forkjølelse, viser en doktoravhandling som ble presentert på Karolinska Institutet i Stockholm fredag.

Forkjølelse i Umeå

Gjennom fire måneder har de svenske forskerne fortløpende sjekket matvaner, fysisk aktivitet og forkjølelse hos 1509 innbyggere i Umeå. Med overraskende resultater.

De viser entydig at et høyt inntak av C-vitaminrik mat holder oss friskere, melder Aftonbladet . Både kvinner og menn i alderen 20 til 60 år er undersøkt.

Én grunn til at den gode effekten mot forkjølelse var tydeligere hos kvinner, kan være at mennene som ble undersøkt spiste mindre mat med stort innhold av vitamin C.

brokkoli

Brokkoli har også mye C-vitamin, og kan beskytte mot forkjølelse.

Foto: ScanStockPhoto

En myte?

De svenske forskningsresultatene går i stikk motsatt retning av tidligere undersøkelser.

Det anerkjente Linus Pauling-instituttet i Oregon har for eksempel konkludert med at C-vitaminer ikke hjelper mot forkjølelse, men at de kan forkorte sykdomsperioden hos dem som er blitt syke.

Mange har derfor ment at vitaminets evne til å beskytte mot luftveisplager bare er en myte.

Ny kunnskap

- Dette er ny kunnskap som ikke er påvist tidligere, sier Elinor Fondell til Västerbottens-Kuriren . Hun står bak den nye undersøkelsen ved avdelingen for medisinsk epidemiologi og biostatistikk på Karolinska.

Idrettsfolk har tradisjonelt vært målgruppe for de fleste studier som er gjort om forholdet mellom fysisk aktivitet og infeksjoner.

Hensikten har ofte vært å finne ut hvor hardt kroppen kan presses før immunforsvarer reagerer.

Men i denne nye undersøkelsen har forskerne sett nærmere på hvordan kosthold, hverdagsmosjon og søvn kan beskytte vanlige mennesker mot forkjølelse.

LES OGSÅ:

Trim og trening

Doktoravhandlingen viser at også trim og trening kan beskytte oss mot forkjølelse.

Blant de mest fysisk aktive i Umeå var det 18 prosent færre tilfeller av sykdommen enn hos de med en stillesittende livsførsel.

Elinor Fondell anbefaler derfor at man mosjonerer hver dag. Hennes undersøkelse viser at folk som er stresset får ekstra god beskyttelse mot luftveissykdom når de trener. Spesielt tydelig er dette hos menn.

Men har man en stillesittende kontorjobb, kreves det ganske mye mosjon for at beskyttelsen mot forkjølelse skal bli målbar. Daglig husarbeid og en lang tur med hunden kan gi bedre effekt hvis man også for eksempel sykler til og fra jobben.

Den svenske forskeren anbefaler at man setter fram oppskåret appelsin, brokkoli og paprika slik at de sunne vitaminene alltid er lett tilgjengelige.

Undersøkelsen har kun tatt for seg inntak av matvarer med mye vitamin C. Effekten av vitamintabletter er ikke undersøkt.

LES OGSÅ: Dette må du vite om svineinfluensa

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.