Brusgigantene vil nemlig ta over for platebutikkene. Coca- Cola er et av brusmerkene som nå vil selge musikk.
Rafael McDonnell, leder for MyCokemusic.com sier at selskapet nå er ledende i Europa på musikksalg på internett.
Kultur eller reklame?
Men hvorfor vil brusprodusentene også selge oss musikk?
Ikke bare cola i boksen lenger.Med denne koden kan du vinne en gratis nedlasting på Colas nettsted.
– Vi har alltid jobbet med musikk, sier McDonnell og viser til at de har brukt musikk i markedsføring i lang tid.
– Vi tror at dette er den neste fasen i musikkdistribusjon sier McDonnell.
– Vi har et merkenavn som publikum har tillit til og derfor kjøper også publikum musikk av oss. Over en million mennesker har besøkt nettstedet til brusprodusenten så langt.
Professor i rettsinformatikk Jon Bing ved Universitetet tror vi vil se en mye sterkere kobling mellom musikk og reklame i fremtiden.
Jon Bing svarte publikum i FBIs nettmøte. Bruk lenken ovenfor for å lese svarene.
– Det kommer en ny medievirkelighet med integrering mellom reklame og innhold på en helt annen måte enn vi har i dag sier Bing.
– Trykket fra markedsføringsaktører øker og mulighetene til å vite når vi er gjenstand for markedsføring og når vi er lyttere av musikk kommer til å bli vanskeligere å oppdage mener Bing.
Taperne
Rafael McDonnell fra mycokemusic.com og Stuat Rowe fra HMV er uenige om platebutikkene vil tape terreng.
Men i følge Coca-Cola er det ikke forbrukerne som blir taperne. Taperne blir i følge selskapet platebutikkene.
Stuart Rowe er direktør for Internetthandel i HMV Ltd. UK, en av verdens største platebutikker og han er ikke enig med McDonnell i Coca- Cola om at platebutikkene vil tape terreng. Tvert imot tror Rowe at butikkjeden vil ekspandere de neste fire til fem årene.
– Jeg tror publikum fortsatt ønsker å kjøpe CD-er fordi de gjerne vil ha noe å holde i, publikum vil gjerne lese coveret, gi bort CD-er som gaver eller rett og slett ha som samleobjekt sier Rowe.
– Internettbutikker som mycokemusic.com og iTunes har en for liten markedsandel per i dag til å si hvordan de vil påvirke platemarkedet i fremtiden sier Rowe.
Heller ikke McDonnell i Coca- Cola mener CD-er vil forsvinne.
– Vi kan jo fortsatt kjøpe vinylplater i dag, men den yngre generasjonen vil helt klart forholde seg til musikk de kjøper på internett.
Ole Evenrud er spent på musikkdistribusjonens framtid.
Usikker fremtid
Musikkprodusent Ole Evenrud er spent på fremtiden. I dag taper han masse penger på den ulovlige nedlastingen av musikk på nettet. Men også fremtiden er vanskelig å takle mener han.
– Fordi ingen helt vet hva som kommer til å skje eller om internetthandel virkelig kommer til å ta av, sier Evenrud.
Også han tror at de tradisjonelle platebutikkene kommer til å bli taperne.
– Fordi produsentene ikke har lyst til å gi fra seg penger. Det betyr at produsentene må hoppe over et ledd og musikken selges direkte fra produsent til kunden, i stedet for via platebutikk sier Evenrud. Vinneren blir forbrukeren fordi musikken sannsynligvis kommer til å bli billigere.