NRK Meny
Normal

Bruker falske bilder av fornøyde kunder

Arne (46) er tilsynelatende en strålende fornøyd bruker av tannblekingsutstyret «Premium White». Men mannen med det blendende smilet på bildet er ikke Arne.

Premiumwhite.no

Mannen på bildet er ikke Arne, selv om det kan se slik ut. Mannen er en modell som er blitt brukt i illustrasjonsbilder som du kan laste ned fra internasjonale bildedatabaser.

Foto: Premiumwhite.no (faksimile/montasje)

«Få drømmesmilet raskt.» Slik lyder Facebook-annonsen fra selskapet Sospeso. De siste ukene har de trukket kunder til seg med produktet Premium White – et tannblekingssett for hjemmebruk.

Nederst på selskapets nettsider er det en liste med referanser fra tilsynelatende fornøyde kunder med blendende hvite smil.

«Selvtilliten og gleden er tilbake, takket være Premium White.» sier Ove (26). «Endelig et produkt som holder hva det lover!» sier Arne (46).

Det er bare én ting som skurrer. Bildene av både Ove, Arne og de andre referansene er hentet fra bildedatabaser.

Bildet av Arne (46) kan du blant annet finne igjen på Getty Images sin database iStock, der han er beskrevet som «senior businessman». Ove (26) er en «young handsome friendly man» ifølge bildedatabasen Shutterstock.

istock

«Arne» er en allsidig mann. Her er noen av bildene han har stilt opp på.

Foto: Skjermbilde (iStock)/montasje

– Sjekk tilbake om en uke

Jan Erik Thielemann, daglig leder i Sospeso AS, bekrefter at bildene i selskapets nettsider ikke er av ekte referanser.

Premium white

Sospeso selger tannbleking for hjemmebruk. Hjemmebleking som inneholder mer enn 0,1 prosent hydrogenperoksid er ulovlig. Blekemiddelet fra Sospeso inneholder bare 0,052 prosent hydrogenperoksid, og er dermed fullt lovlig å selge i Norge og EU-landene.

Foto: Skjermbilde (Facebook)

– Det stemmer at dette er stockbilder, men både tekstene og alderen stemmer. Det er reelle kunder som vi har fått tilbakemelding på via mail og telefon, sier Thielemann til NRK.no.

Han har ikke kunnet dokumentere for NRK.no at kundene faktisk finnes.

– Vi har en privat kundedatabase, med private opplysninger som vi ikke kan gå ut med, sier Thielemann.

På spørsmål om hvorfor de ikke har brukt bilder av kundene selv, svarer daglig leder at referansene ikke ønsket bilder av seg selv på nettsiden. Han sier selskapet nå kommer til å skifte ut referansene.

– Der bra du sier fra om dette, så vi kan endre til referanser med ekte bilder. Sjekk tilbake om en ukes tid, så er det nok oppdatert. Vi har så utrolig mange fornøyde kunder, så det burde ikke være noe problem å finne noen.

– Hvis dere har så mange fornøyde kunder, hvorfor har dere da valgt ut dem som ikke vil stille med bilde av seg selv?

– Det har vært liten interesse for å stille opp med bilde, svarer han.

Etter at NRK.no tok kontakt med Sospeso, har selskapet lagt til en melding under referansene, der det blant annet står at bildene kun er illustrasjoner.

Markedsføringsekspert: – Uetisk

Professor Tor W. Andreassen, Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI

Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Foto: Privat

– Både ord og andre virkemidler i markedsføringen skal være ærlig og kunne dokumenteres, sier Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Han er ikke særlig imponert over at selskapet har brukt illustrasjonsbilder for å fremstille tilsynelatende fornøyde kunder.

– Dette er uetisk og en type adferd vi lett kan kalle for uønsket markedsføringspraksis. Her bruker selskapet noe vi kaller «testimonials», det vil si at kunder står frem som sannhetsvitner, og dermed skaper de en legitimitet til produktet, sier Andreassen til NRK.no.

Denne legitimiteten kan være gull verdt.

– Normen blant kunder er å tro at man vil hverandre godt, at man ikke har noen egeninteresse av å promotere produktet. Det man gjør her er å manipulere folk til å tro at det er ekte forbrukere på bildene, sier markedsføringsprofessoren.

Han sier videre at ærlighet varer lengst, og ethvert selskap har mest å tjene på å opptre deretter. Denne praksisen bør gjennomsyre bedriften.

– Man kan ikke ha et forretningskonsept basert på uærlighet eller en markedsføringspraksis der de lurer kunder med falske bilder, det hører ikke hjemme noen steder. De burde slutte med det – og i dette tilfelle gå ut med referanser fra sanne mennesker, er den klare talen fra Andreassen.

Falske bilder

Etter at NRK.no tok kontakt med Sospeso, har selskapet lagt til en melding under referansene, der det blant annet står at bildene kun er illustrasjoner.

Foto: Faksimile (Premiumwhite.no)

– Vær skeptisk til sannhetsvitner

Tonje Hovde Skjelbostad

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad, Forbrukerombudet

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Forbrukerombudet kan ikke si noe konkret om selskapets praksis, siden det ikke er kommet inn noen klager på akkurat dette. Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad har likevel følgende generelle råd til forbrukere:

– Man må være skeptisk til bruk av sannhetsvitner uten dokumentasjon. Markedsføring av konkrete påstander må kunne dokumenteres, sier Skjelbostad til NRK.no.

Sospeso er ikke det eneste selskapet som har brukt byråbilder til å vise frem referanser av fornøyde kunder. Men tidligere har det stort sett vært tvilsomme selskaper som har stått for denne praksisen.

I fjor skrev NRK.no om nettsiden som lovet 16 kilos vektreduksjon på fire uker ved hjelp av grønn kaffe. Der ble journalisten «Janne» brukt som sannhetsvitne, mens bildet av «Janne» kunne man finne igjen hos en rekke bildebyråer.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.