Hopp til innhold

Bruker 1,2 milliarder kroner på kalendere

Ferdiglagde julekalendere fra noen hundrelapper til flere tusen kroner selges unna. Nå advarer forbrukerøkonom mot å frata barna gleden før selve julaften.

Tracy Williams i Kicks

PÅGANG: Tracy Williams er make-up-artist hos Kicks. Hun forteller at de har stor etterspørsel etter ferdiglagde kalendere. Her med Kicks egen til 399 kroner.

Foto: Anette Torjusen / NRK

I år skal vi bruke 1,2 milliarder kroner på julekalendere, og vi bruker mer for hvert år som går. I snitt skal vi kjøpe kalendere for 307 kroner, viser en ny undersøkelse fra DNB.

– Det synes jeg er mye. Det kommer stadig nye kalendere på markedet, der de dyreste koster flere tusen kroner. Hvert år øker mange av oss beløpet vi bruker på julekalenderen, og vi betaler det det koster, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

– Sparer tid og penger

Hos Kicks i Oslo City merker de godt den økte interessen for ferdiglagde julekalendere. I fjor hadde de kun sin egen kalender, i år har den fått selskap av flere merker i prisklassen 399 kroner og oppover.

Julekalender Kicks

FLERE: Utvalget har blitt mye større bare fra i fjor. Her er Kicks egen kalender, men den har fått flere konkurrenter.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Flere kjøper disse kalenderne. De ser at de sparer både tid og penger, og de slipper å løpe rundt fra butikk til butikk for å plukke kalendergaver, sier Thereza Holmgren, daglig leder hos Kicks.

Makeupartist Tracy Williams sier det samme.

Interessen er kjempestor, sier hun.

Også The Body Shop merker stor pågang på sine kalendere.

– Vi har hatt store økninger i salget år etter år, og julekalenderne våre er kjempepopulære, sier Mimmi Granli, PR- og Marketingmanager hos The Body Shop.

De har tre ferdige julekalendere, der den rimeligste koster 1199 kroner og den dyreste koster 1799 kroner.

Granli forteller at interessen er stor selv om prisen er høy.

Julekalender Body shop

POPULÆR: The Body Shops dyreste kalender koster 1799 kroner.

Foto: Body shop

– I år har vi også valgt å ta inn den største størrelsen da vi ser at mange vil gjøre ekstra stas på sine nærmeste i adventstiden, sier hun.

– Trenger ikke koste skjorta

Silje Sandmæl bekrefter at det har blitt en ny trend å kjøpe en kalender som er ferdig.

– Julekalenderen er ikke lenger forbeholdt de små. Mange får nok julekalender av foreldrene helt til de flytter hjemmefra en gang i 20-årene. I tillegg er det blitt populært å kjøpe kalender til kjæresten. Dette har gjort at flere butikker har kastet seg på trenden med å tilby ferdige julekalendere til både store og små, sier Silje Sandmæl.

Silje Sandmæl

LAG SELV: Silje Sandmæl mener at en kalender ikke trenger å koste så mye, og at man fint kan lage den selv.

Foto: DnB

I fjor brukte vi 1,1 milliard kroner på adventskalendere, og vi bruker i snitt 27 kroner mer i år. Det er kvinner i alderen 30–39 år som skal bruke mest på julekalender, med 461 kroner i snitt.

– Kalenderen er en fin måte å glede noen som står oss nær, men det trenger ikke å koste skjorta. Poenget med kalenderen er nok for mange å telle ned til gaver og hygge på julaften. Hvis barna får dyre gaver hele desember tar vi jo fra dem muligheten til å kunne glede seg til selve dagen, avslutter Sandmæl.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)