NRK Meny
Normal

Bortkastet trening?

Hun trener opp til 2 1/2 time flere ganger i uka. Nå lurer hun på om det stemmer at all trening ut over en time er bortkastet? Professor Jorunn Sundgot-Borgen svarer.

Trening (Illustrasjon)
Foto: Getty Images

 

Spørsmål


Hei. Jeg er en kvinne på 42 år som trener for å bli sterk og få en sprek alderdom. Etter ett år med vekttrening har jeg gått ned 24 kilo. Kostholdet har endret seg naturlig fordi kroppen ønsker mer proteiner enn raske karbohydrater. Jeg drikker proteintilskudd etter hver treningsøkt. Ellers tar jeg trankapsler.

Jeg trener tre ganger i uka, to dager overkropp og en dag bein. I tillegg jogger jeg to morgenturer på mykt underlag i uka. 

Treningsprogrammet mitt tar 2 - 2,5 time. Oppvarming på sykkel, mageøvelser, rygghev, sidehev og 12 minutter stepmaskin som avslutning. For overkroppen er det øvelser for biceps, triceps, skuldre, bryst og rygg. Jeg tar ett minutt pause mellom hver vektøvelse.

Noen påstår at det ikke er vits i å bruke så lang tid på treningen, og at man bare burde bruke en time på grunn av blodsirkulasjonen og utbytting av oksygen. Stemmer dette? Er det slik at trening utover en time ikke har noe effekt? 

 

Jorunn svarer


Hei. Først og fremst vil jeg si at du trener meget bra. Flott å lese at du ser på treningen som en investering i en sprekere alderdom. Det finnes neppe bedre investering enn det!

Det verserer mange myter om «riktig» og «feil» trening. I realiteten finnes det ingen fasit på hva som er riktig trening. Vi er alle unike individer og responderer ulikt på trening.

De generelle anbefalingene fra Sosial-og helsedirektoratet sier at 30 minutter fysisk aktivitet med moderat intensitet daglig er nok til å gi betydelig helsegevinst for voksne mennesker. Disse retningslinjene er meget generelle - og de er et minimumskrav for hvor mye vi bør bevege oss.

For å bli sterkere og for å øke kondisjonen viser nok de fleste studier at man må trene mer.

Jeg synes treningsprogrammet ditt er meget bra! Så lenge du synes dette programmet gir deg resultater og du trives med øvelsene er det ingen grunn til at du skal behøve å endre opplegget ditt

Lykke til videre!

Hilsen
Jorunn Sundgot-Borgen
Professor i fysisk aktivitet og trening

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.