NRK Meny
Normal

Hvilken bør du velge, soya eller vanlig?

I tillegg til vanlig melk finnes det nå melkedrikker av havre, ris og soya. – Først og fremst for de som ikke kan drikke kumelk, mener helsemyndighetene. Barn advares mot risdrikke.

Stort utvalg av alternativer til melk

Det er et stort utvalg av alternativer til melk i dagligvarebutikken

Foto: Kristin Mehlum / NRK

Du må ikke lenger på helsekosten eller i spesialbutikker for å finne alternativ til kumelk. De fleste vanlige dagligvarebutikker fører nå flere typer plantebasert melk.

Fire typer melk

Fire typer melk. Kumelk, soyadrikk, risdrikk og havredrikk. Produktene på bildet er tilfeldig valgt i dagligvarebutikken. Det finnes mange varianter.

Foto: Tina Sletbak-Akerø / NRK

Berit Nordstrand er overlege på St. Olavs hospital i Trondheim og driver nettstedet Fravia om kosthold og ernæring.

- Jeg får mange spørsmål fra folk om soyamelk. Mange har fått inntrykk av at soyamelk er sunnere enn vanlig melk og velger det av den grunn, sier Nordstrand.

Lege Berit Nordstrand

Lege Berit Nordstrand har sett på både alternative produkter pg produkter de fleste kjenner godt fra før.

Foto: Kristin Mehlum / NRK

Hennes konklusjon er at hun ikke ville byttet ut kumelka hvis du tåler melk.

– Melk inneholder viktige fettsyrer for hjernen, sier overlegen.

– Melk er en fullverdig proteinkilde og har naturlig fett, som vi har godt av. Selv om det er litt sukker i melk, så er det naturlig og det er bedre enn tilsatt sukker, sier Nordstrand.

Helsedirektoratet anbefaler også vanlig melk.

– Vi anbefaler de magre variantene av melk. Har du allergi eller intoleranse anbefaler vi at du velger alternative drikker tilsatt kalsium, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Henriette Øien.

Mener soyamelk er bedre for miljøet

Den største leverandøren av soyamelk i Norge mener imidlertid at produktet ikke bare er for allergikere.

Ann-Helen Haaning Johnsen

Merkevareansvarlig Ann-Helen Haaning Johnsen i Alma Norge merker en økt interesse for melkefrie og veganske produkter.

Foto: Fotograf Tærud

– Soyaprotein er et fullverdig protein og vi mener det er mye å vinne på å variere litt med for eksempel soyadrikk og plantebaserte alternativer til yoghurt og fløte. På den måten får kroppen et variert næringsinntak. Vi mener også det er langt mer bærekraftig å variere kostholdet med en større andel plantebaserte mat- og drikkevarer, fremfor ensidig inntak av animalske produkter, sier Ann-Helen Haaning Johnsen i Alma Norge AS, som blant annet representerer Alpro.

– Lurt å kombinere

Hvis du velger soyamelk er rådet fra Helsedirektoratet å kombinere det med et måltid som inneholder korn.

– Soya er fullverdig protein, men inneholder litt lite av en av de essensielle aminosyrene. Kombinerer du med et måltid med korn får du fullverdig proteinkvalitet, sier Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Overlege Berit Nordstrand anbefaler de som ikke vil eller kan drikke vanlig kumelk å variere mellom havremelk og soyamelk.

– På den måten får man litt forskjellige byggeklosser, sier hun.

– Styr unna rismelk

Risdrikk

Risdrikk. Det finnes mange ulike varianter. RiceDream er ledende på markedet.

Foto: Kristin Mehlum / NRK

Rismelka ville lege Berit Nordstrand styrt unna.

– Her er det så å si ikke proteiner, men masse stivelse som gir rask blodsukkerstigning, sier hun.

Risdrikk er heller ikke egnet til barn, ifølge Mattilsynet. De advarer mot risdrikk til barn under seks år fordi undersøkelser har vist at risdrikk kan inneholde for mye arsen.

– Risdrikk er ikke førstevalget ernæringsmessig, men drikken er godt egnet for dem som ønsker lettfordøyelige produkter – nettopp fordi den ikke inneholder noe særlig proteiner. Det er også en del som er allergiske mot både melk og soya, og da kan risdrikk være et alternativ, sier Haaning Johnsen i Alma Norge AS, som også representerer Rice Dream i Norge.

Et alternativ til kjøtt?

Tall fra helsedirektoratet viser at vi i gjennomsnitt spiste 75 kilo kjøtt hver i 2012, det er 22 kilo mer enn i 1989. Ifølge kostholdsrådene fra helsedirektoratet bør vi ikke spise mer enn 500 gram rødt kjøtt hver i uka.

– Kjøtt er en av hovedkildene til mettet fett i norsk kosthold som kan føre til hjerte og karsykdommer. I tillegg gir høyt inntak av rødt kjøtt økt risiko for tarmkreft, sier avdelingsdirektør Henriette Øien i helsedirektoratet.

Berit Nordstrand mener i likhet med norske helsemyndigheter at vi bør kutte ned på forbruket av kjøtt. Hun vil likevel ikke anbefale å gå over til vegetarutgavene.

Vegetardeig eller kjøttdeig?

Hva er sunnest, vegetarfarse eller karbonadedeig? Produktene er tilfeldig valgt ut i dagligvarebutikken. Det finnes mange ulike varianter.

Foto: Kristin Mehlum / NRK

– Ikke bytt ut karbonadedeigen, men begrens mengden. Karbonadedeigen har fullverdig protein som er lett tilgjengelig for kroppen, den er naturlig mineralrik og har et ok fettinnhold, sier Nordstrand, og legger til:

– Du kan godt variere med litt vegetarfarse. Det kan være en måte å redusere inntaket av rødt kjøtt og øke inntaket av grønt på. Men mange av disse alternative produktene er sterkt bearbeidet. Bearbeiding kan gjøre at ikke alle næringsstoffene virker like godt, mener Nordstrand.

– Bytt ut med grønnsaker

Henriette Øien i Helsedirektoratet sier på generelt grunnlag at bearbeiding kan gå ut over næringsstoffene, men at det kommer helt an på hva som er gjort med produktet, hva som er tilsatt av for eksempel salt og fett og om det er varmebehandlet.

Produsenten Anamma som lager ferdigprodukter som vegetarpølser, farse og burgere, mener næringsstoffene er godt ivaretatt.

– Soyaprotein er klassifisert som et fullverdig protein av Verdens helseorganisasjon. Bearbeidingen vi gjør av våre produkter skader ikke proteinet. Enkelt fortalt er det tørket og så tilsatt vann igjen, sier Magnus Hansson, markedsansvarlig i Anamma Foods.

Skal du kutte ned på kjøttforbruket, er Nordstrands beste råd å bytte ut med grønnsaker og proteinrike bønner og kikerter i naturlig form.

– Du kan for eksempel halvere mengden kjøtt i pastasausen, og heller spe på med bønner og linser, foreslår overlegen.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.