NRK Meny
Normal

Gjett hvilken du bør velge

Den ene kyllingbiten gjør deg fortere mett, viser ny forskning. Lær deg trikset her.

Kylling

Jo mindre biter du deler maten opp i, jo fortere blir du mett, konkluderes det med i en ny studie.

Foto: Colourbox

– Å dele opp energitung mat i mindre biter kan være gunstig for de som tenker på linjene. Det gjør måltidet mer tilfredsstillende, samtidig som du spiser mindre, sier Devina Wadhera ved avdeling for psykologi ved universitetet i Arizona, i en pressemelding.

I likhet med en rekke andre vitenskapsfolk deltar hun denne uken på et møte for Society for the Study of Ingestive Behavior i Zürich.

Forskerne konkluderer der med at både mennesker og dyr ser ut til å ha mer glede av – og bli mettere av – mat som er oppdelt i mindre biter.

Bakgrunnen for dette er at også tidligere studier de har sett på viser at store porsjoner får deg til å spise mer.

Delte maten i fire

Jo mindre biter du deler maten opp i, jo fortere blir du altså mett.

Wadhera og kollegene hennes gransket antall matbiter og størrelsen på dem da de forsket på folks spisemønster.

Flere små biter får deg altså til å spise mindre enn når du får servert få og store biter.

Samme konklusjon ble gjort i en studie utført allerede i 1989. Det Devina Wadhera gjorde var å servere 301 studenter hver sin bagel på 82 gram.

Den ble servert hel, eller delt opp i fire. 20 minutter etterpå fikk studentene spise så mye mat de bare ville. Matmengden de inntok ble målt.

Resultatet viste at de som hadde spist bagelen hel spiste mer og inntok flere kalorier enn de som hadde fått bagelen oppdelt i fire.

Wadhera mener dette viser at mat i små biter er mer tilfredsstillende, og at det lønner seg å dele opp måltidet dersom du vil passe vekten.

En annen vitenskapelig studie, publisert i tidsskriftet Flavour i februar i år, viste at også det å manipulere matens aroma fikk folk til å spise ti prosent mindre.

Du spiser mer enn du tror

Brian Wansink

Professor Brian Wansink.

Foto: brianwansink.com

Professor Brian Wansink ved Cornell University i USA har skrevet boka «Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think».

Han er nærmest for en ernæringsguru å regne, og har forsket mye på alle mekanismene som får oss til å spise mer enn vi trenger.

I boken sin kommer han med en rekke tips som kan være med på å bevisstgjøre deg på hvor mye du egentlig spiser.

Her får du noen av dem:

Begrens deg i butikken

Forskning Wansink har gjort viser at vi spiser opp halvparten av maten vi handler innen en uke - uavhengig av hvor mye vi kjøper. Handler vi mye spiser vi altså også mer.

Synliggjør matinntaket, men ikke maten

Du spiser mer når maten står rett foran deg, har Wansink bevist. I hverdagen bør du derfor legge opp på tallerkenen ved kjøkkenbenken før du setter deg ved bordet, heller enn å ta med deg gryter og serveringsfat.

Du spiser 14 prosent mindre på denne måten. Synliggjør matinntaket ditt under måltidet ved for eksempel å la beinrester og potetskall bli liggende.

Vær et vanedyr

Spis alltid på det samme rommet i huset, men ikke spis foran tv-en eller pc-en. Du spiser mindre når du ikke blir distrahert av andre ting under måltidet.

Dropp kjedespisingen

Det lett å ty til mat som trøst og tidsfordriv. Faktisk spiser vi 52 prosent mer når vi kjeder oss, ifølge Wansink. Er vi deprimerte og føler oss alene spiser vi 39 prosent mer.

Dersom du er bevisst på hvordan du tenker og føler kan det bidra til å redusere matmengden du velger å putte i deg.

Mer folk = mer mat

Jo lenger du sitter ved bordet, jo mer spiser du, har Wansink funnet ut. Inntar du middagen med en venn, spiser du rundt 35 prosent mer enn du ellers ville gjort.

Er dere sju til bords, spiser du 96 prosent mer. Så dersom du prøver å gå ned i vekt, er det en god idé å holde antall mennesker rundt bordet så lavt som mulig. Du gjør også lurt i å tilpasse ditt spisemønster til den mest småspiste tilstede.

Ta to

Legg bare to ting av gangen på tallerkenen når du forsyner deg ved en buffet. Selv om du henter mat flere ganger vil du likevel ende opp med å spise mindre.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.