Bruktbilforhandlere rapporterer om at prisene har gått ned 10-20 prosent på en rekke merker det siste året. Stor bruktbilimport, store mengder leasing og firmabiler som blir innløst er hovedforklaringen på prisnedgangen.
Men skal du gjøre et virkelig kupp kan du vurdere bilauksjon. Mange oppkjøpere og forhandlere kjøper auksjonsbiler og selger dem videre med fortjeneste.
Du kan dermed gjøre et kupp selv, og kjøpe en bil som både har tilstandsrapport og garanti.
Men det finnes fallgruber.
Kurante biler
Det arrangeres jevnlige bilauksjoner. Og stadig flere steder får egne auksjonsforretninger.
BCA Bilauksjon er størst i Norge med auksjoner tre ganger i uka i Oslo.
Etter at FBI har vært tilstede på to auksjoner, kan vi konkludere med at auksjonsbilene går ofte langt billigere enn listepris og de tilbudene du kan finne på internett eller i avisene.
– Tidligere var det ofte slik at biler det var umulig å selge andre steder ble solgt på auksjon. Men slik er det ikke lenger, sier Kjell-Espen Thoresen, Administrerende direktør hos BCA Autoauksjon i Oslo.
Firmaet selger mellom 50 og 80 biler på hver auksjon. Og blant de litt dyrere bilene er kvaliteten bra og kurant, mener Thoresen. Han legger ikke skjul på at det kan være mye skrap blant de aller billigste bilene.
Garanti
Biler som forventes solgt for over 25.000 kroner blir gjennomgått av mekaniker og får tilstandsrapport. Rapporten avdekker åpenbare feil og mangler og er slik sett en trygghet for kunden, som skal kjøpe en bil han ikke får prøvekjørt.
På den annen side: Er det antydet et problem eller en mangel i tilstandsrapporten, for eksempel en oljelekkasje, kan du bare glemme å henvise til garantien hvis problemet må repareres.
De dyre auksjonsbilene selges nemlig med 3, 6, eller 12 måneders garanti. Kunden betaler 2.500 kroner i egenandel, hvis garantien benyttes.
– Garantien er en trygghet i forhold til større feil, for eksempel med motor eller girkasse, sier Kjell-Espen Thoresen.
Gode råd
NAF legger ikke skjul på at de er litt skeptisk til å kjøpe bil på auksjon.
– Jeg ville i utgangspunktet ikke kjøpt en bil jeg ikke fikk prøvekjørt, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF til FBI. Men hvis du gjør hjemmeleksa di, så kan du absolutt gjøre gode kjøp på auksjonen, sier han.
Han har fire gode råd til deg som vurderer å gå på auksjon:
1. Finn ut hva slags type bil du er på jakt etter – stor, liten, sedan eller stasjonvogn, osv.
2. Sjekk prisene i markedet – internett har gjort det lett å danne seg et bilde av markedsprisen på forskjellige biltyper.
3. Oppsøk auksjonslokalet og kikk grundig på bilene før auksjonen. Se nøye på tilstandsrapporten, ta med lykt og en liten skrutrekker og se etter karosseriskader, spor etter omlakkering, om bilen har servicehefte, om seter og pedaler er mye slitt.
4. Sett deg en øvre prisgrense. Ikke la deg rive med. Det dukker sikkert opp et like godt tilbud senere.
Generelt advarer NAF-mannen Bergerud mot å kjøpe de aller eldste og billigste bilene på auksjon. Her kan fort salæret til auksjonsforretningen gjøre bilen til både et dyrt og et dårlig kjøp.
– Du bør nok ha ganske god greie på biler for å gjøre et trygt og godt kjøp på auskjon, oppsummerer Bergerud.
Ikke glem salæret
BCA bilauksjon tar 10 prosent av salgsummen i salær – minimum 2.500 kroner – maksimum 6.500.
I tillegg må du regne med omregistreringsavgift på toppen av tilslagsprisen.
Auksjonen går utrolig fort unna – 2-3 minutter på hver bil – så det gjelder å ha tunga rett i munnen. Under midtukeauksjonene er det færrest folk tilstedet, og muligheten for gode kjøp er sannsynligvis størst da. For øvrig domineres ofte auksjonene av profesjonelle oppkjøpere.
De kan fort tjene 20-30.000 kroner på videresalg av en bil de kjøper for 100.000 kroner på auksjonen. Kanskje kan du sikre deg den besparelsen i stedet?
Under viser vi et utvalg av de bilene som ble auksjonert bort på søndag, Type, modell og kjørelengde. Vi har sammenlignet med billigste tilbud vi fant på www.finn.no for tilsvarende bil.
Som det går fram, kan auksjonsprisen ligge opptil 80 prosent lavere enn internettprisen.
Men vi tar to viktige forbehold: Vi har ikke prøvd noen av bilene, og kilometerstanden kan variere en god del.
Bilmerke | År | Auksjonspris 16.mars (inkl. salær) | Laveste tilbud internett | Forskjell | ''Auksjonsrabatt'' |
---|---|---|---|---|---|
Audi A3 1,6i | 1997 | kr 96500 | kr 135000 | kr 38500 | -29% |
Opel Astra 1,4i Stv | 1999 | kr 106500 | kr 99000 | - kr 7500 | 8% |
Mercedes C 180 Elegance | 1997 | kr 143500 | kr 168000 | kr 24500 | -15% |
VW Golf 1,6i Cab | 1996 | kr 104000 | kr 159000 | kr 55000 | -35% |
Lexus 200 IS Automat | 1999 | kr 242500 | kr 258000 | kr 15500 | -6% |
Renault 19 1,7 GTS | 1990 | kr 5500 | kr 15000 | kr 9500 | -63% |
Mitsubishi Carisma 1,8 Gdi | 2000 | kr 168500 | kr 170000 | kr 1500 | -1% |
Rover 200 1,4 | 1999 | kr 81500 | kr 102000 | kr 20500 | -20% |
VW Transporter 2,0 Personbil | 1997 | kr 42350 | kr 125000 | kr 82650 | -66% |
Toyota Yaris 1,0 | 2001 | kr 112500 | 130000 | kr 17500 | -13% |
Mitsubishi Colt 1,3 GL | 1998 | kr 62150 | kr 109000 | kr 46850 | -43% |
Daihatsu Charade 1,3 TS | 1994 | kr 41800 | kr 40000 | -kr 1800 | 5% |
Toyota Corolla 1,3 | 1998 | kr 96500 | kr 110000 | kr 13500 | -12% |
Nissan Micra 1,3 | 1996 | kr 47300 | kr 60000 | kr 12700 | -21% |
Nissan Prairie 2,0 SLX STV | 1990 | kr 26500 | kr 40000 | kr 13500 | -34% |
Nissan Primera 1,6 STV | 1993 | kr 50600 | kr 85000 | kr 34400 | -40% |
Toyota Hilux 2,4D Pickup | 1994 | kr 22500 | kr 110000 | kr 87500 | -80% |
Peugeot 406 1,8 | 1996 | kr 69850 | kr 90000 | kr 20150 | -22% |
VW Caddy 1,4i Vare | 2000 | kr 55000 | kr 60000 | kr 5000 | -8% |
Toyota Hiace 2,4D Buss | 1992 | kr 31900 | kr 50000 | kr 18100 | -36% |
Mitsubishi Pajero 2,5 TD Vare | 1990 | kr 72500 | kr 80000 | kr 7500 | -9% |
VW Caravelle 2,4D Kombi | 1994 | kr 58300 | kr 80000 | kr 21700 | -27% |
Opel Astra 1,6 STV | 1998 | kr 64450 | kr 120000 | kr 54550 | -45% |
Gjennomsnittlig forskjell: | -27% |