– Jeg bruker biodiesel fordi jeg kan være miljøvennlig og samtidig spare penger på å kjøre det, sier privatbilist Thomas Andersen til Forbrukerinspektørene. Han synes det er underlig og dårlig av oljeselskapene at produktet ikke er mer tilgjengelig.
For selv om daværende statsminister Thorbjørn Jagland åpnet landets første biodiesel-pumpe på Hadeland allerede i 1997, er det fremdeles bare to rene biodiesel-pumper i Norge.
Brukt fett fra McDonald's i Østerrike er noe av det som blir brukt i framstillingen av biodiesel.
Biodiesel blir produsert av blant annet raps (korsblomstret kulturplante (oljevekst) av slekten kål) og matavfall, og gir redusert utslipp av klimagasser, svovel, partikler og sot. Derfor er miljøvernere veldig positivt innstilt til produktet.
Bare Hydro Texaco
Hydro Texaco er det eneste oljeselskapet som tilbyr biodiesel, to bensinstasjoner har ren biodiesel nærmere 70 stasjoner har utblandet biodiesel.
Statoil har lenge tilbudt ren biodiesel på 15 bensinstasjoner i Sverige, men i Norge vil ikke Statoil tilby biodiesel til private.
Slik ser altså biodiesel ut.
I Tyskland og Østerrike finnes det over 1700 bensinstasjoner som selger ren biodiesel.
Werner Körbitz, som leder det østerrikske biobrenselinstituttet og anerkjent ekspert på biodiesel, sier mange oljeselskaper og bilprodusenter har en veldig konservativ holdning til biodiesel.
Mål om to prosent
I Miljøverndepartementets tilleggsmelding til Norsk Klimapolitikk refereres det til EU-kommisjonens direktiv: ”Innen 31. desember 2005 er kravet at landene skal sørge for at minimum to prosent av all bensin og diesel som selges til transportformål er biodrivstoff”.
Departementet skriver også: ”For å øke volumet i Norge vil regjeringen legge til rette for økt bruk av biodrivstoff”.
Passive politikere
Men når Forbrukerinspektørene snakker med politisk rådgiver Bjørn Skaar i departementet, svarer han slik på hva regjeringen gjør for å tilrettelegge bedre:
– Vi vurderer nå å innføre et introduksjonsprogram for biodiesel, men om og eventuelt når vi skal gjøre det er ennå ikke avklart.
– Har regjeringen samme målsetting som EU: To prosent biodrivstoff innen 2006?
– EU-direktivet er foreløpig ikke vedtatt, derfor har heller ikke vi bestemt hva vårt mål skal være, sier Skaar.
Dermed er det opp til forbrukerne å øve press på både politikere og oljeselskap for å gjøre biodiesel, som er både miljøvennlig og billigere enn vanlig diesel, tilgjengelig for alle.
Sjekk hvilke biler som helt sikkert kan bruke biodiesel på Hydro Texacos hjemmesider:
Sjekk hvilke biler som helt sikkert kan bruke biodiesel (ekstern lenke)
.