– Det er en god stund siden feilen hos oss ble løst. Problemet var en teknisk feil. Den er nå korrigert, og løsningen er på plass igjen, sier informasjonssjef Stein-Arne Tjore i Nets Norge til NRK.no i 17-tiden.
Nets Norge er leverandør av betalingstjenester for blant annet bankene.
Feilen hos Nets rammet mandag ettermiddag korttrafikk, BankID og enkelte minibanker. Blant annet ble kundene til storbankene Nordea, Sparebanken 1 og DNB rammet av feilen.
Det tekniske problemet ble løst rundt 14.30, og selv om det i tiden etterpå kunne forekomme forsinkelser, skal problemet nå være løst.
– Vi har fått tilbakemelding fra bankene om at det ikke lenger er problemer. Nå skal vi analysere hva som har skjedd, og så skal vi følge opp slik at dette ikke skjer igjen, sier Tjore.
NRK har fått henvendelser fra publikum som forteller at det fremdeles var problemer med ulike nettbanker mandag ettermiddag. Ifølge Tjore i Nets skyldes ikke dette feil hos dem, men hos bankene.
Reserveløsninger
Den tekniske feilen hos Nets førte tidligere i dag til at mange kort ikke ble aktivert og dermed ikke kunne brukes. Noen korttyper har reserveløsninger som gjorde at kortene fungerte, men beløpsgrensene varierte fra bank til bank.
Flere BankAxept-kort har reserveløsninger, men kundene brukte mer tid enn normalt når de handlet med kort i butikken. Noen måtte også signere kvitteringen før handelen kunne godkjennes.
Nettbanker og minibanker
Nettbanker, netthandel og enkelte minibanker var også berørt av de tekniske problemene.
Nordea, Sparebank 1, Skandiabanken og DNB var blant bankene som ble rammet.
Informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DNB opplyser at problemene hos Nets også førte til problemer med Bank ID.
– Bankkundene kom seg dermed heller ikke inn i nettbankene. Når også minibanker og betalingsautomater ikke fungerte, betyr det at de fleste banktjenestene var nede. Situasjonen var dermed kritisk, sier hun til NRK.no
Problemene startet rett etter klokka 12 i dag.