FBI fortalte i går om Bent Flyen fra Drammen, som irriterte seg over NSBs tjeneste på nett. Tjenesten "Er toget i rute" skulle fortelle kundene om toget var forsinket, og i tilfelle hvor mye.
Det viste seg at man ikke kunne stole på denne tjenesten, og NSB måtte innrømme at tjenesten ikke fungerte bra nok.
NSBs tjeneste "Er toget i rute".
Lys i tunnelen
Nå ser det imidlertid ut som det er lys i tunnelen. For i følge, Hans Erik Wiig i Jernbaneverket vil det i tillegg til NSBs system komme et nytt og bedre system for å varsle togforsinkelser.
Det er Jernbaneverket som samler inn trafikkinformasjon og som derfor har kontroll på hvor alle tog er til enhver tid.
– Vi er nå i gang med å lage et grafisk system på internett som vil gi mer nøyaktig informasjon til kunden, samtidig som grunnlaget for data til NSBs system forbedres sier Wiig.
Togreisende må imidlertid smøre seg med tålmodighet da systemet ikke vil være klart før om ett år.
Jernbaneverket tror at de vil få et system som er på høyde med det deres danske kolleger tilbyr de reisende.
Danskene får det til
Siden midten av 90- tallet har danske tog- kunder kunnet følge toget på nettet.
På nettstedet, Landets puls, kan danske togreisende se om toget er i rute, hvor mange minutter det eventuelt er forsinket og hva forsinkelsen skyldes. Verken Forbrukerstyrelsen i Danmark eller det danske jernbaneverket, Banestyrelsen har mottatt klager på tjenesten.