Hopp til innhold

Båtradioer gir falsk trygghet

Kontroll av fritidsbåter langs norskekysten viser at mange VHF-radioer ikke fungerer bra nok. Nå er to modeller endret etter krav fra myndighetene.

Maritim VHF-radio

VHF-radioen Simrad RS-10 må justeres for at nødsystemet skal bli enklere å bruke.

Foto: ScanStock/Rapex (montasje)

EUs meldesystem for farlige produkter har sendt ut advarsel om at VHF-radioen Simrad RS-10 kan være forvirrende å bruke i en nødsituasjon.

Advarselen kommer opprinnelig fra Post- og Teletilsynet i Norge (PT).

De som bruker denne radiomodellen må først åpne et rødt lokk hvis de skal sende en automatisk nødmelding.

Deretter må de trykke to ganger på knappen før alarmen går videre til redningssentralen. Dette kan være for komplisert i en stresset situasjon, ifølge PT.

EUs meldesystem mener denne framgangsmåten kan være så forvirrende at brukere som trykker på alarmknappen i en akutt situasjon, feilaktig tror at nødmeldingen er sendt.

LES OGSÅ:

Gratis justering

VHF-radioene Simrad RS-10 og Lowrance LVR-250 ble lansert på det norske markedet for ett år siden.

De to modellene er nesten identiske, og er laget i Kina av samme produsent.

Rundt 500 av dem er solgt i Norge hittil. Advarselen gjelder begge modellene.

- Etter første trykk på knappen blir man varslet av et kraftig lydsignal og en tekst i displayet som spør om man virkelig vil sende meldingen. Man bekrefter ved å trykke én gang til, forteller daglig leder John Magne Hestnes hos importøren ProNav AS.

Rødt lokk og dobbelt trykk på knappen skal forhindre at alarmen utløses ved en misforståelse. Hestnes tror at de aller fleste vil forstå denne framgangsmåten.

Han mener Post- og Teletilsynet tolker reglene svært strengt, men understreker at importøren har et godt samarbeid med myndighetene.

- Dette handler om viktig sikkerhetsutstyr, så vi legger oss helt flate og tilbyr gratis justering for alle som har en av disse radioene, sier Hestnes.

Importøren ber båteiere som har disse modellene om å levere dem tilbake til forhandleren. - Derfra sendes de videre til oss, og vi returnerer radioene med oppdatert programvare i løpet av et par dager, sier John Magne Hestnes til NRK.no.

Alle VHF’er firmaet har levert etter 31. mai har oppdatert programvare, og rammes derfor ikke av denne mangelen.

LES OGSÅ:

Over halvparten har feil

Post- og Teletilsynet (PT) er godt fornøyd med responsen fra den norske importøren.

- Men generelt står det ikke veldig bra til med sikkerhetsutstyret om bord i norske fritidsbåter, sier kommunikasjonsrådgiver Eivind Rossen i PT.

En kontrollaksjon i sommer langs norskekysten fra Bergen til Horten bekrefter at mange båteiere ikke vet nok om hvordan maritime radioer skal brukes, eller om de i det hele tatt er godkjent eller forskriftsmessig installert.

- Våre undersøkelser de siste fem årene viser feil på rundt 60 prosent av utstyret som er testet. Noen av feilene er alvorlige og kan være livsfarlige i en nødsituasjon, forteller Eivind Rossen.

Blant de vanligste manglene er radioer som påvirkes av andre elektriske apparater i nærheten, og funksjonsfeil på nødknappene.

- Noen kjøper også bruktbåt med innebygget VHF uten å sjekke om radioen fungerer som den skal. Hvis den ikke er koblet riktig eller registrert, kan de få en ekstra overraskelse i en eventuell nødsituasjon, sier Eivind Rossen.

Mange uregistrerte radioer

Rundt 28.000 norske fritidsbåter har en registrert VHF-radio ombord. Fagfolk regner med at minst like mange har radioer som ikke er registrert.

- Automatisk nødmelding virker ikke fra uregistrerte radioer. Det kan få dramatiske konsekvenser hvis uhellet er ute, sier Gunnar Larsen i skipsradioavdelingen i Telenor Maritim Radio.

På vegne av myndighetene har hans avdeling ansvaret for de maritime frekvensene og kystradioen som VHF-radioene kommuniserer over.

Trykker man inn nødknappen på en VHF-radio med GPS, sendes båtens posisjon, navn og nummer automatisk til nærmeste kystradiostasjon som varsler redningsskøyter og skip i nærheten. Men forutsetningen er altså at VHF’en er registrert.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)