Hopp til innhold

Skulle til Kristiansand - ble sendt til Moskva

Harald Prestvik skulle ta flyet hjem til Norge fra Minsk i Hviterussland. Eneste problem var at selskapet Supersaver, hvor han hadde kjøpt billetten, ville sende ham hjem via Moskva. Det gikk ikke bra.

Domodedovo flyplass, Moskva

Uten visum til Russland kan det bli både dyrt og frustrerende å få flybilletten booket om via Moskva (bildet).

Foto: Domodedovo airport

Forbrukerrådet får mange henvendelser om nettbaserte flyreiseselskaper. Det klages mest på dårlig kundeservice og endringer av reisen.

Det aller beste rådet Forbrukerrådet gir fortvilte forbrukere, er: Les vilkårene godt før du trykker bestill!

- Når flyselskap gjør større endringer i for eksempel rutetider, skal du få et nytt alternativ. Og om du ikke godtar dette, kan du ha krav på full refusjon, sier fagdirektør Anne Rygg i Forbrukerrådet til NRK.no.

Her er det viktig å vurdere billetten nøye før du aksepterer endringene. Å godta endringen betyr at du kan miste rett på refusjon.

Du må huske på å sjekke om du får nok tid mellom to flygninger. Og om du trenger visum ved eventuelle mellomlandinger.

Det er også ditt ansvar å sjekke om det har skjedd endringer i forhold til din opprinnelige reise.

LES OGSÅ:

Klag skriftlig

- Generelt råder vi forbrukere til å sjekke flyselskapenes transportvilkår, og deretter klage skriftlig til reiseoperatør og flyselskap. Dersom du ikke når fram med klagen, kan du klage saken inn til Flyklagenemnda, sier Rygg.

Det er uansett verdt å merke seg før du bestiller via online reisebyrå, at kunden har mye ansvar når man godtar reisevilkårene.

Flyselskapene er vanligvis strenge på at navn må registreres helt riktig. Man må for eksempel huske å få med fullt mellomnavn på billetten. I vilkårene til mange av internettbyråene står det at billetter ikke kan endres etter at du har kjøpt dem.

Det er også verdt å merke seg at hvis passet ditt har skader eller en rift, kan du faktisk komme gjennom innsjekkingen men likevel bli stanset ved gaten før du er på flyet.

LES OGSÅ:

Kjøp hos flyselskapet

Da Forbrukerinspektørene undersøkte prisene hos Supersaver, viste det seg at flyreiser innenfor Europa oftere er dyrere der enn direkte hos flyselskapene.

Supersaver sier til oss at de som regel tar et gebyr, og at det er dette de lever av.

FBIs erfaring er at det kan lønne seg å bruke søkemotorer som Supersaver til å finne billige flybilletter, men at det ofte er billigere å bestille direkte hos flyselskapet.

Men ved lengre reiser som kombinerer flere destinasjoner og flyselskaper, fant Supersaver fram til rimeligere totalpriser enn vi greide selv direkte hos flyselskapene. Men da er det ofte mange mellomlandinger og lange ventetider involvert.

Harald og Alesia Marazheuskaya Prestvik

Nygifte Harald Prestvik med sin Alesia Marazheuskaya Prestvik. På vei hjem fra bryllupsreisen startet vanskelighetene.

Foto: Privat

LES OGSÅ:

Haralds historie

- Jeg bestilte en flyreise fra Minsk til Kristiansand gjennom Supersaver. Reisen skulle opprinnelig gå via Tallinn og København, men et par uker før avreise ble jeg oppringt fra Supersaver og gjort oppmerksom på at reiseruten var blitt endret, forteller Harald Prestvik.

- Min nye reise måtte gå via Moskva. Jeg mislikte at jeg måtte reise mye tidligere enn planlagt, i tillegg til at jeg måtte vente åtte timer i Moskva på neste fly. Men jeg måtte jo hjem og aksepterte endringen, sier han.

Men da han skulle reise fra Minsk til Kristiansand, ble Prestvik nektet adgang på flyet til Moskva.

- Personalet sa at jeg måtte ha visum til Russland for å fly dit. Jeg forklarte at jeg bare skulle mellomlande, og at jeg ikke hadde tenkt meg inn i landet.

- Men de stod på sitt og svarte bestemt at ingen kunne fly til Moskva uten russisk visum. Muligheter for å kjøpe transittvisum fantes heller ikke, forteller han.

LES OGSÅ:

Harald klagde

Harald Prestvik klagde til Supersaver, men nådde ikke fram. Selskapet mente det var hans ansvar å sjekke visum.

Men da NRK kontaktet Supersaver, fikk pipa en annen lyd.

- Dette er helt opplagt vår feil. I et forsøk på å hjelpe kunden da flyselselskapet gjorde ruteendringer, ga vi ham to separate billetter til og fra Moskva, noe som krever visum. Dette skulle vi ha informert kunden om, sier administrerende direktør Ralph Axelson i Supersaver.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)