Åtte råd mot kreft

Mindre sukker, riktig fett og nok D-vitamin er blant rådene fra de tyske kreftforskerne.

Kreftråd

Valgene du gjør for mat, aktivitet og hvile kan påvirke risikoen for kreft.

Foto: Colourbox

Det er ikke alltid de sunneste blant oss som unngår kreft. Men dersom du går inn for det, kan du faktisk påvirke risikoen en hel del.

I boka «8 gode livsråd mot kræft», som nylig ble utgitt på dansk, går tyske forskere gjennom det de mener er de viktigste strategiene.

Følger du disse punktene, kan det forebygge kreft - men også medvirke til en vellykket behandling hvis du først har blitt syk, ifølge forfatterne Johannes F. Coy, Freerk T. Baumann, Jörg Spitz og Anna Cavelius.

1. Mindre sukker

32 kilo sukker

Nordmenn spiser i snitt 32 kilo sukker hver i året.

Foto: Karina Jørgensen / NRK
laks

Omega 3-fettsyrer finnes blant annet i fet fisk.

Foto: ScanStockPhoto
Kikerter

Belgfrukter som kikerter har et høyt innhold av proteiner. Spis dem gjerne om kvelden, råder forskerne.

Foto: Robert Brown

Spiser du for mye sukker, skader det cellene og gir kreftceller gunstige vekstbetingelser.

Ifølge forskerne bør du:

  • Holde blodsukkeret stabilt ved å spise mindre raske karbohydrater.
  • Være særlig forsiktig med druesukker, maltsukker, melkesukker og rørsukker, som gir raskere blodsukkerstigning enn fruktsukker, isomaltulose og galaktose.

2. Riktig fett

Vi trenger fett, men det er ikke likegyldig hva slags fett du spiser.

  • Omega 3-fettsyrer er viktige for kroppen og hemmer utviklingen av betennelser. Betennelser kan skade immunforsvaret og dermed øke risikoen for å få kreft. Linfrø, rapsolje, sojaprodukter og fet fisk er gode kilder.
  • Omega 6-fettsyrer er også viktige for kroppen, men man skal passe på å ikke få for mye. De fleste av oss får mer enn nok uten å tenke over det.
  • Gammatokotrienol, som er en bestanddel i E-vitaminet, hemmer kreftceller og gjør dem mer følsomme for strålebehandling. Du finner det blant annet i planteoljer, smør og fet fisk.

3. Nok proteiner

Kroppen trenger proteiner for at cellene skal fornye seg, for at energi- og hormonstoffskiftet skal fungere - og for å bygge muskler.

Vi får livsviktige aminosyrer fra protein. Disse aminosyrene stimulerer også kreftbekjempelsen i kroppen.

  • Anbefalt mengde protein per dag er 1,5-2 gram per kilo kroppsvekt.
  • Tilstrekkelig mengde proteiner kan forbedre livskvaliteten hos kreftpasienter, fordi det forebygger feilernæring og avmagring.
  • Proteinrik mat er kjøtt, egg, fisk, melkeprodukter, bønner og frø.

4. Sats på grønnsakene

Grønnsaker

Mye forskjellig frukt og grønt er forebyggende for flere sykdommer, blant annet kreft.

Foto: Krzysztof Slusarczyk / Scanpix
Sommerstemning

Sol er sunt, og kreftforebyggende i små mengder. Men om vinteren må vi få D-vitamin fra andre kilder.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX
Trim og trening

Tren gjerne fem ganger i uka, mener forskerne.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Nok frukt og grønnsaker forebygger kreft, og er også viktig for kreftpasienter. Her er forskernes råd:

5. D-vitamin

Immunforsvaret styrkes av D-vitamin, og vitaminet forebygger også enkelte kreftformer.

  • Sol deg om sommeren, men begrens tiden. Lange opphold i solen øker risikoen for hudkreft.
  • Om vinteren får vi ikke D-vitamin fra sol her nord. Spis fet fisk, egg og champignon. De fleste trenger også ekstra tilskudd.

6. Mosjon

Bevegelse er svært viktig for å forebygge kreft, men også under behandling. Trening styrker immunforsvaret og kroppens egen kamp mot kreftcellene.

I tillegg kan det å trene hjelpe på psykiske belastninger og gi større pågangsmot.

  • Tren regelmessig, gjerne fem ganger i uken, i minst 30-60 minutter.
  • Kreftpasienter kan også trene. Det stimulerer blant annet appetitten og nedsetter infeksjonsrisikoen.

7. Psykisk balanse

Stress svekker kroppens motstandskraft. Og psykisk balanse beskytter mot sykdommer. Hvis du er usikker på om du har et høyt stressnivå, kan du teste det her.

  • Sørg for å ta små pauser hvis du er stresset. Slapp gjerne av i 10 minutter hver gang det har gått halvannen time.
  • Bruk ferien til å komme til krefter, for eksempel ved å være aktiv. Gå eller sykle turer, men pass på å ikke overdrive.
  • Er du syk, skal du lytte til kroppen din og sette deg selv i sentrum.
  • Få eventuelt profesjonell hjelp.

8. Sov godt

Gjesp

Finn ut hvor mye søvn du trenger, og respekter dette behovet, råder forskerne.

Foto: TORU YAMANAKA / AFP

Søvn er livsviktig. Mens vi sover, foregår det en rekke prosesser i kroppen som også kan virke forebyggende mot kreft.

  • Finn ut av hvor stort søvnbehovet ditt faktisk er, og respekter det. Vanligvis er behovet på mellom seks og åtte timer, men det er forskjellig fra person til person.
  • Spis gjerne mye proteiner om kvelden. Proteiner fremmer veksthormoner, som brukes i fornyelsesprosessene i kroppen.
  • Unngå mye sukker og stivelse. Det hindrer melatonin-utskillelsen i kroppen, som er viktig for god søvn.
  • Unngå å spise to-tre timer før du legger deg. Når fordøyelsessystemet jobber, sover du ikke like godt.

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)