Hopp til innhold

Vil åpne for bonuspoeng på innenlands flyreiser

Konkurransetilsynet anbefaler å åpne for bonuspoeng på de tre største flyrutene i Norge. Det kan bety at billettprisene går opp.

SAS-fly

Konkurransetilsynet anbefaler å åpne for bonuspoeng på tre norske innenlandsruter.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

I 2002 ble det satt ned forbud mot å tilby bonuspoeng på innenlands flyreiser i Norge. Det var et tiltak som skulle gjøre det lettere for mindre flyselskap å etablere seg, og dermed øke konkurransen.

Spesielt mente Norwegian at bonuspoeng på innenlands flyreiser ga SAS en urimelig fordel.

Konkurransetilsynet har nå evaluert bonusforbudet og leverte i dag en ny anbefaling til Fornyings- og administrasjons- og kirkedepartementet.

Bonus på tre ruter

Tilsynet anbefaler å videreføre bonusforbudet på de fleste av innenlandsreisene i Norge, men åpner for bonusordninger på de tre største flyrutene, mellom Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger.

Christine B. Meyer

Christine B. Meyer, direktør i Konkurransetilsynet.

Foto: Marit Hommedal

– Disse tre rutene er i særstilling, med mer enn én million passasjerer hvert år, og konkurransen er robust her. Vi ønsker ikke å regulere mer enn nødvendig, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.

– Kan bli dyrere

Konkurransetilsynet regner med at dette vil føre til høyere priser på disse tre rutene.

– Muligheten til å tjene deg opp bonuspoeng gjør at passasjerer vil være lojale til selskaper med de mest attraktive bonusordningene. Disse selskapene kan da heve prisene uten å miste altfor mange kunder, sier avdelingsdirektør Jostein Skaar.

Hvor stor prisøkning det eventuelt blir snakk om er ennå usikkert.

Siden forbudet ble innført har det gått fra å være konkurranse på kun fire ruter i Norge, til konkurranse på 23 ruter i dag. Billettprisene har også gått kraftig ned.

– Bonusforbudet har virket, sier Meyer.

Det er også grunnen til at de anbefaler å videreføre forbudet på resten av innenlandsrutene i Norge.

– Hvis vi tillater bonus i hele Norge så vil det føre til at flyselskapene trekker seg ut av enkeltruter som ikke er lønnsomme. Vi er opptatte av at det skal være flere selskaper på så mange ruter som mulig.

Norwegian er skeptiske til oppheving av bonusforbudet.

– Når de først åpner for det så er det greit at det er på de rutene, og ikke landet som helhet. Det ville vært en veldig dårlig løsning for kundene, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

De mener at bonusordningen fører til økte priser.

– Men vi har et godt bonusprogram vi også, så hvis forbudet oppheves på disse rutene kommer vi til å ta opp konkurransen.

Glede i SAS

SAS på sin side er glade for Konkurransetilsynets anbefaling.

Knut Morten Johansen, SAS

Knut Morten Johansen i SAS er glad for Konkurransetilsynets anbefaling.

Foto: Knut Løvstuhagen/SAS

– Forbudet har vært en favorisering av lavprismodellen og hindret oss i å konkurrere med hele vårt produktspekter. Vi er veldig glade for at norske innenrikspassasjerer nå får oppleve det passasjerer ellers i verden har opplevd i lang tid, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Men han er overrasket over at ikke flyrutene i resten av landet får samme behandling.

– Det er bemerkelsesverdig at distriktene ikke skal få anledning til å nyte godt av det samme. Det blir ikke dyrere. Men det blir konkurranse på en rekke andre felt enn bare pris.


TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)