Flere banker tilbyr i dag regionsperre på bankkortene sine. Sperren gjør bankkortene ubrukelige i områder kortet er sperret for.
Fordelen er at kortene ikke kan misbrukes i andre land. I mange tilfeller av kortsvindel har bankkortene blitt kopiert og deretter misbrukt i andre land.
– Regionsperre er et effektivt tiltak mot kortsvindel, sier sekssjonsjef Frank Robert Berg i Finanstilsynet.
Selv om det viser seg at regionsperre er et godt middel i kampen mot kortsvindel, er det enkelte banker som ikke lar kundene bruke denne svindel-sikringen.
Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB sier banken ser både fordeler og ulemper med ordningen.
Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DNB
Foto: DnB
– For banken betyr det reduserte tap, men for kunden kan det være problematisk. Jeg var for eksempel i Jordan i påsken, da kona plutselig ikke fikk tatt ut penger på kortet, fordi det var regionsperret. Så her må vi se på sikkerhet kontra brukervennlighet, sier Midteide til NRK.no.
Finanstilsynet sier de foreløpig lar hver enkelt bank bestemme selv om de vil tilby regionsperre på kortene sine.
DNB gir ingen signaler om at de kommer til å innføre tilbudet, med mindre de blir pålagt å gjøre det.
– Hvis Finanstilsynet pålegger oss, gjør vi selvsagt det, det er ikke noe problem. Men vi har hatt så lave tap når det gjelder kortsvindel at vi ser ikke på det som et problem.
Nordea jobber med saken
Jørgen Lønnquist, kommuikasjonsrådgiver i Nordea
Foto: Nordea Bank
Landets nest største bank, Nordea, har hittil ikke hatt en kundestyrt regionsperre-løsning på bankkortene sine. Banken selv kan legge inn sperre ved mistanke om svindel, men kundene kan ikke selv administrere denne.
Nå har banken har tatt Finanstilsynets utfordring, og kommer til å innføre regionsperre på bankkort.
– Vi jobber med å implementere en løsning for kundeadministrert regionsperre av kort i hele Nordea-konsernet, men kan ikke si konkret om når det vil komme, sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Lønnquist i Nordea.
Han sier regionsperre er et godt tiltak, men at mange andre svidelforebyggende tiltak har gjort behovet for et en slik løsning mindre.
– Innføringen av chip på norske bankkort har vært med på å redusere kortsvindelen og vi opplever ikke stor etterspørsel etter en kundeadministrert regionsperre på kort, sier Lønnquist til NRK.no.
Skandiabanken er en av bankene som lar deg bruke regionsperre. Du velger selv hvilke regioner kortet ikke kan brukes, og du kan når som helst endre innstillingene.
Foto: Skandiabanken.no
Mindre kortsvindel
I 2011 registrerte bankene tap på 126 millioner kroner til sammen i forbindelse med kortmisbruk, ifølge statistikk fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).
Tallet er betydelig lavere enn året før, da bankene rapporterte om kortsvindel for rundt 200 millioner kroner.
I en pressemelding fra FNO heter det at regionsperre, sammen med utbredt bruk av chip, mobilvarsling og effektivt politiarbeid har bidratt til vesentlig redusert kortsvindel.
Likevel går FNO ut og oppfordrer bankkunder til å være forsiktige når de bruker kortene sine. FNO har utarbeidet en liste med åtte kortvettregler, som alle bør få med seg:
Skjerm PIN-koden ved bruk, og ikke la noen titte over skulderen din
Bruk chip der det er mulig
Avslå assistanse fra "gode hjelpere"
Kortet må oppbevares slik at kort og PIN-kode ikke blir gjort tilgjengelig for andre
Lær deg PIN-koden utenat, og oppgi den aldri til noen - heller ikke til banken eller politiet
Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen stemmer
Hvis kortet blir borte, meld fra umiddelbart til sperretjenesten som banken din har oppgitt. Husk å lagre nummeret
Følg med på kontoen din og meld straks fra til banken hvis du oppdager unormale transaksjoner