Tre år etter at den første såkalte bagdrop-skranken ble tatt i bruk på Tromsø lufthavn, er selvbetjent bagasjehåndtering blitt et vanlig syn på seks norske flyplasser.
Omtrent hver tredje koffert sjekkes nå inn ubetjent på flyplassene i Bodø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger og Tromsø. Snart kommer Gardermoen og Molde etter.
– Bruken av selvbetjent bagasjeinnsjekking øker for hver uke. Omtrent 3000 kolli går nå gjennom dette systemet hver dag. Tilbakemeldingene er gode fra både passasjerer og flyselskaper, sier seniorrådgiver Morten Asbjørnsen hos flyplasseieren Avinor til NRK.no.
Hensikten med selvbetjent bagdrop er bedre kapasitet i avgangshallen, raskere og smidigere innsjekk for passasjerene og lavere kostnader for flyselskapene.
Felles bagasjeskranker
Skanning av bagasjen er fort gjort, og reduserer køer og ventetid.
Foto: Avinor– Ålesund er den foreløpig siste flyplassen som har fått bagdrop-skranke. Den kan brukes av passasjerer hos alle de norske flyselskapene. Vi satser mye på å etablere skranker med felles innsjekking for alle selskapene. Det gjelder både for personer og bagasje, forteller Asbjørnsen.
Det såkalt bagdrop-systemet fungerer slik: Hvis du ikke allerede har sjekket inn deg selv via SMS, registrerer du deg og får tildelt et sete på en av automatene i avgangshallen.
Der skriver du også ut en bagasjelapp, går til en bagdrop-skranke og setter kofferten på rullebåndet der du leser av bagasjelappen med en håndskanner.
Hvis kofferten tilfredsstiller kravene til vekt og størrelse, er det bare å begi seg videre til sikkerhetskontrollen. Men hvis bagasjen er for tung, må du først innom en tradisjonell betjent skranke for å ordne opp.
– Sikkerhetsløsningene er på plass og fungerer bra. Systemet vil oppdage det hvis noen skulle sjekke inn bagasjen ubetjent uten å gå om bord i flyet etterpå. I så fall blir bagasjen tatt ut av flyet igjen, forteller Asbjørnsen.
LES OGSÅ:
Mot full selvbetjening
Mange flyselskaper har egne innsjekksautomater. Men nå blir det mer vanlig med felles automater for de fleste selskapene.
Foto: Gaute Bruvik / AvinorHan tror manuell bagdrop bare er første skritt på veien mot full selvbetjening på norske flyplasser.
– Felles innsjekkingsautomater for flere eller alle flyselskaper vil bli mer og mer vanlig. Skal jeg gjette, vil jeg tro at 90 prosent av all innsjekking og bagasjehåndtering vil skje ubetjent om et par år, sier Asbjørnsen.
Unntaket er spesialbagasje, som fortsatt må sjekkes inn på "gamlemåten".
LES OGSÅ:
På Gardermoen neste år
Rett over nyttår introduserer også Gardermoen selvbetjent innsjekking av bagasjen. I dag er det personale som betjener bagasjeskrankene på Gardermoen.
– I første omgang blir dette et prøveprosjekt i samarbeid mellom oss, SAS og Norwegian. Vi starter med fire selvbetjente bagasjeskranker, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen til NRK.no.
– Når erfaringene kan oppsummeres, vil vi bestemme oss for om systemet skal bygges videre ut. Men det er helt klart at det går mot stadig flere selvbetjente løsninger på hovedflyplassen, sier han.
Kobro mener at selvbetjent bagdrop kan bli en stor lettelse for passasjerene, fordi køer og ventider kuttes kraftig.
– Alt tyder på at nye tjenester som er til passasjerenes fordel vil presse seg fram ganske raskt i dette markedet. Dette er et godt eksempel, sier Jo Kobro.
LES OGSÅ: