Hopp til innhold

Aftershave dreper

Dårlig og billig alkohol tar livet av russiske menn.

Halvparten av russere som dør i yrkesaktiv alder, dør av dårlig og billig alkohol, viser en studie britiske forskere har gjennomført, melder BBC .

- Vi snakker om produkter som eau de cologne og aftershave. De er lett tilgjengelige, pluss at de er billige, sier leder av forskningsprosjektet professor David Leon.

Ni ganger større dødsrisiko

Alkohol

Vodka er populært i Russland.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Forskere ved London School of Hygiene and Tropical Medicine , undersøkte dødsårsakene til 1750 russiske menn i aldersgruppen 25 til 54 år, skriver The Lancet .

43 prosent av dødsfallene skyldtes alkohol-misbruk.

Menn som drakk mye alkohol, som øl og vodka, hadde seks ganger høyere sjanse for å dø, enn de som var avholdende eller ikke hadde alkohol-problem.

Og de som drakk ikke-drikkelig alkoholprodukter, som aftershave og eau de cologne, hadde ni ganger større sjanse for å dø.

 - Drikker aftershave

Produktene, som i tillegg til aftershave og eau de cologne, inkluderer urte tinktur solgt i apoteker, er lett tilgjengelige og inneholder opptil 97 prosent alkohol.

- Alt som er i disse produktene er vann og etanol og noen stoffer som får de til å lukte litt, sier han til BBC.

- Folk dør ikke fordi det er farlige giftstoffer i disse produktene, men på grunn av konsentrasjonen av alkohol i en billig og tilgjengelig form.

 Den gjennomsnittlige forventede levealderen for russiske menn er bare på 59 år, mens den er på 72 år for kvinnene.

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)