For andre gang på ett år henger Finn Øynes opp radonmålere for å sjekke om den kreftfremkallende gassen er i kjelleren.
Huset hans ligger i et område i Hamar med en del radon i bakken. Gassen som kan føre til lungekreft finnes naturlig mange steder i Norge. Den kan sive opp av grunnen, eller følge med drikkevannet.
I fjor ble Øynes oppringt av Norsk Radonregister, et privat firma som tilbyr måleutstyr, analyse og veiledning. Han slo til på målingen, som kostet rundt 1500 kroner.
- LES OGSÅ:
– Hørtes så troverdig ut
– Jeg er en person som pleier å undersøke nøye, men dette hørtes så troverdig ut, sier Øynes til NRK.
Han ble lovet en personlig rådgiver som skulle komme med tips til utbedringer etter at målingen var utført.
– Umulig å få tak i
Da målingen med utstyret til Norsk Radonregister var ferdig, sendte Øynes inn målerne for å svar på testen. Men da var det stopp. Han hørte ikke noe mer fra firmaet.
– Det var umulig å få tak i dem. De svarte ikke på telefon på noen av de numrene jeg hadde. Og de svarte heller ikke på e-post. Jeg la igjen talemeldinger, men fikk ingen respons, forteller han.
– Svært alvorlig
Øynes er ikke den eneste som føler seg dårlig behandlet av Norsk Radonregister.
Klager og henvendelser fra hele landet har strømmet inn til Forbrukerrådet. Ifjor tok 141 forbrukere kontakt etter å ha vært i kontakt med firmaet.
Regiondirektør Eirik Nyberg i Forbrukerrådet i Agder synes det er svært alvorlig at firmaer tjener penger på å spekulere i folks frykt for kreft.
– Dette handler om liv og helse. Nest etter røyking er radongass den vanligste årsaken til lungekreft. Da skal man ikke drive med unøyaktige målinger og leveranser til forbrukerne, sier han til NRK.
Beklager misnøye
Norsk Radonregister ønsket ikke å bli intervjuet av Forbrukerinspektørene, men skriver i en e-post til NRK at de beklager at så mange er misfornøyd med firmaet.
«Vi innser at det trengs enda flere forbedringer på dette feltet, og vil i tiden fremover fokusere på dette», heter det i e-posten.
- LES OGSÅ:
En bransje med cowboyer
– Det eneste man kan føle seg sikker på i denne dialogen er at regningen kommer, sier Eirik Nyberg i Forbrukerrådet.
– Varen kommer noen ganger, andre ganger ikke. Fakturaen kommer noen ganger før varen, resultatene kommer noen ganger aldri. Og når de kommer, kan man føle seg usikker på om det er korrekt, legger han til.
Norsk radonregister har tidligere reklamert med at de samarbeider med Statens strålevern. Det stemmer ikke, noe de nå opplyser om på sine nettsider.
Det er flere firmaer som tilbyr radonmålinger til forbrukere. Alle er ikke like seriøse.
– I alle bransjer er det dessverre endel "cowboyer" som oppfører seg litt snodig. Man bør generelt tenke seg veldig nøye om hvis man får en telefonselger på tråden, sier Forbrukerrådets Eirik Nyberg.
LES OGSÅ: