Hopp til innhold

Solbrillene du ikke bør bruke bak rattet

Vær forsiktig hvis du kjører bil med de aller mørkeste solbrillene. De kan være trafikkfarlige.

Solbriller

Hvis solbrillene er for mørke, kan du få problemer med å oppfatte viktige nyanser i trafikken. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Kim Jansson / NRK

De aller mest effektive solbrillene egner seg ikke når du sitter bak rattet. EUs kontrollsystem for farlige produkter advarer nå mot å selge såkalte kategori 4-solbriller uten å informere om at de er uegnet for bilkjøring.

Ifølge EU-standarden for solbriller, som også gjelder i Norge, graderes effektiviteten i fire kategorier. De som selger solbriller skal informere om at de aller mørkeste ikke bør brukes når man kjører bil. Fargefilteret i brillene kan nemlig være trafikkfarlig.

Kategori 1: Lett fargetone. Til bruk innendørs og i vanlig dagslys. Også kalt kafé-briller. Slipper igjennom 43 - 80 prosent av lyset.

Kategori 2: Middels fargefilter, beregnet på lett solskinn. 18 - 43 prosent lys slipper gjennom.

Kategori 3: Mørk farge til bruk i sterk sol, inkludert lys som reflekteres fra snø eller vann. 8 - 18 prosent lys.

Kategori 4: Svært mørke brilleglass beregnet på ekstra sterkt solskinn. 3 - 8 prosent lys. Bør ikke brukes av bilførere eller andre trafikanter.

Mote og utseende

Solbriller

Brillene til høyre er de mørkeste du bør bruke bak rattet (kategori 3). Til venstre kategorien 2.

Foto: Tor Risberg / NRK

– For mange er det mote og utseende som styrer valget av solbriller, og ikke den praktiske bruken. Derfor er det viktig at forhandleren spør kunden om hva brillene skal brukes til, sier optiker Arvid Krogh til NRK.no.

For å finne ut om brillen er en kategori 4, må du lese brosjyren som ofte er vedlagt i esken, eller få informasjon fra selgeren. Noen briller er også merket på innsiden av stanga.

Krogh forteller at øynene trenger mer lys jo eldre man blir.

– Lysbehovet øker for eksempel vesentlig fra man er 20 til man er 40 år gammel. Det bør man være klar over når man velger solbrille. For mørke briller kan for eksempelgjøre det vanskelig å oppfatte raskt noe som kommer inn fra siden når man kjører i stor hastighet.

Ifølge Krogh er mange av de store brilleprodusentene forsiktige med å produsere så mørke linser at de havner i kategori 4.

– En av grunnene til det er nettopp at bilførere ikke bør bruke dem. Så det er tross alt ikke mange briller på markedet som slipper inn så lite lys som åtte prosent, sier optikeren.

Skal være CE-merket

Bjørn Johnsen

Fargetonen har ingenting med UV-beskyttelse å gjøre, sier Bjørn Johnsen i Statens strålevern.

Foto: Statens strålevern

– Det blir rett og slett for mørkt for en bilfører når store deler av lyset ikke slipper igjennom, slik tilfellet er med de aller mest effektive brillene. De er laget for helt andre forhold enn bilkjøring. For eksempel høyfjellsbruk og brevandring, sier forsker Bjørn Johnsen i Statens strålevern.

Han forteller at fargetonen ikke har noe med UV-beskyttelse å gjøre.

– Briller som er CE-godkjent skal gi fullgod beskyttelse mot UV-stråling uansett fargekategori, sier han.

Overfølsomhet

– Det er ikke usannsynlig at noen bilførere er ukritiske til valget av solbriller, sier dosent Magne Helland ved Institutt for optometri og synsvitenskap ved Høgskolen i Buskerud.

Han tror det spesielt gjelder folk som skaffer seg veldig mørke solbriller fordi de er overfølsomme for sterkt lys.

– Hvis brillene er for mørke, kan øynene få problemer med overgangen fra sterkt sollys til en dårlig belyst biltunnel. Dette har å gjøre med øyets adapsjonsevne fra lys til plutselig mørke. Derfor bør bilførere unngå å kjøre med kategori 4-briller, mener Helland.

– Selgeren skal informere

– Kjøper du solbriller i kategori 4 bør optikeren fortelle deg at de kan være godt egnet for brevandring men ikke for bilkjøring, sier fagsjef hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund.

– Dette har vi informert bransjen om, og jeg tror de fleste forhandlerne er klar over problematikken, sier han til NRK.no.

Tidligere var det enkle budskapet at det er viktig å beskytte seg med briller når sola skinner.

– Nå handler det like mye om at brillene du velger skal være velegnet til bruken, sier Haugo.

– De som kjøper en avansert brebille vet som oftest hva den kan brukes til. Men kjøper du billigbriller kan innfargingen være ganske varierende. Det bør man huske på når man velger briller til bilen, sier han.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)