IQ Tele flytter kunder fra andre telefonselskap over til seg selv. Både i flokk og enkeltvis. Dette kan de gjøre, - uten kundens samtykke, – dersom de velger å opptre uetisk.
Gjeldende regelverk gir nemlig mulighet for dette. Og IQ Tele benytter seg åpenbart av denne muligheten ifølge et utall henvendelser både til FBI og til Forbrukermyndigheter.
Også Post- og Teletilsynet og Telenor blir kontinuerlig kontaktet av kunder som lurer på hva som foregår når de finner en regning i postkassa fra et teleselskap de knapt visste eksisterte. Og som de i alle fall ikke visste de var kunde hos.
Regning fra IQ Tele. Og fra Telenor. Hva skal jeg gjøre?
Dersom du har motatt regning fra IQ Tele du mener er urettmessig kan du la være å betale den. I tillegg må du snarest bestride regningen.. Og det må du gjøre skriftlig. Ta for sikkerhets skyld kopi av brevet du sender og send det gjerne rekommandert. Det er opp til IqTele å bevise at du har bestilt abonnement. Dersom du faktisk betaler regningen - av redsel for å få stengt telefonen din, - har du indirekte akseptert kundeforholdet til IqTele. Ta samtidig kontakt med den leverandøren du ønsker å ha og be om å bli satt tilbake til dem.
Vær også oppmerksom på at IQ Tele kun sender deg regning på forbruket ditt – eller tellerskrittene dine. I tillegg vil du få en regning fra Telenor for tilknytningen til deres linjenett. Som antagelig er analogt eller ISDN. Og denne må du betale, med mindre du har eller hadde sagt opp telefonen din helt og holdent for den perioden regningen er ment å dekke.
Det er altså lett å bli forvirret her!
Hvordan kan jeg beskytte meg mot en eventuell overføring?
Kunder som selv har flyttet sitt abonnement tilbake til den leverandøren de ønsker å ha – eller faktisk trodde de hadde helt til regninge fra IqTele kom, - har opplevd å igjen bli flyttet tilbake til IqTele! Mot sin vilje og uten informasjon.
Men du kan beskytte deg mot å bli overført mot din vilje! Ta kontakt med din ønskede leverandør og be om å få tilsendt et skjema der du skriftlig reserverer deg mot at noen gjør endringer på ditt abonnement uten din tillatelse.