NRK Meny
Normal

– Prisjustering hemmer konkurransen

Konkurransen mellom bensinstasjonskjedene i Norge er for liten. Derfor får ingen av de fire store kjedene lov til å kjøpe stasjoner fra det finske selskapet St1.

Ran, Gjøvik

Finske St1 vil overta de norske Shell-stasjonene. Men de store konkurrentene får ikke kjøpe det finske selskapets bensinstasjoner.

Foto: Silje Josten Lien / NRK

Finske St1 har tidligere fått godkjennelse fra Konkurransetilsynet til å kjøpe Shells 420 norske bensinstasjoner. Forutsetningen er at St1 selger sine egne 39 stasjoner i Norge.

I vurderingen av St1s oppkjøp av Shell, har Konkurransetilsynet kommet fram til at konkurransen i det norske drivstoffmarkedet er svært begrenset, melder NTB.

Konkurransedirektør Christine Meyer viser til at prisene justeres på faste ukedager.

Dyrere mandager og torsdager

Christine B. Meyer, Direktør i Konkurransetilsynet

Prisjusteringen på faste ukedager gjør at forbrukerne må betale mer, mener konkurransedirektør Christine Meyer.

Foto: Marit Hommedal

– Prisoppgangen hver mandag og torsdag, og måten dette gjennomføres på, er skadelig for konkurransen, sier Meyer.

– Tilsynet har ingen indikasjoner på at det foregår ulovlig samarbeid i dag, men vil invitere hvert enkelt selskap til et møte for å diskutere hvordan prisene fastsettes, sier hun.

Ifølge Konkurransetilsynet er konsekvensen høyere priser for forbrukerne, og høyere bruttomarginer for selskapene.

Bensinselskapene er også kalt inn på teppet hos finansdepartementet i neste uke. Der må de forklare og begrunne hvordan prisene fastsettes.

Konkurransedirektøren mener det er viktig at forbrukerne er kjent med prisoppgangene mandag og torsdag, noe som kan bidra til bedre konkurranse.

– Stadig flere fyller på søndag kveld og mandag morgen når prisene er lavest, og det er bra for konkurransen. Må du fylle bensin før helgen, bør du fylle før ukens andre pristopp på torsdager, sier prosjektleder Jan Petter Fedje i Konkurransetilsynet.

– Grunn til bekymring

Gunstein Instefjord

Det er viktig at antall aktører i drivstoffmarkedet ikke reduseres, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrådet deler vurderingene som er gjort av Konkurransetilsynet.

– Konkurransesituasjonen i drivstoffmarkedet gir grunn til bekymring, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet i en kommentar til NRK.no.

Han mener det er viktig at antall aktører ikke reduseres.

– Det er av stor betydning at Konkurransetilsynet følger drivstoffmarkedet nøye, sier Instefjord.

Inn på teppet

Også finansministeren sier at det åpenbart er noe som ikke fungerer i konkurransen mellom bensinstasjonene.

– Det er noe som er fryktelig urimelig her. Jeg er tilhenger av konkurranse, for det gir lavere priser. Men dette markedet fungerer ikke godt nok. Da må vi gjøre noe med det. Hvilke tiltak det kan bli snakk om, får vi komme tilbake til, sier Siv Jensen (Frp) til NTB.

Jensen har kalt bensinselskapene inn på teppet til et møte i neste uke. Hun vil ha en forklaring på hvorfor avgiftslettelsen på bensin ikke gir seg utslag i pumpeprisen.

– Det ser jeg virkelig fram til. Selskapene har mye å svare for. Det er veldig rart at vi har to pristopper i uken. De går hånd i hånd, og det er åpenbart noe som ikke fungerer, sier Siv Jensen.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.