Dårlige felger og for lite luft i dekkene skaper problemer for mange bileiere i kulda.
Kuldegrader kan faktisk endre hjulets egenskaper slik at lufta siger ut.
Fagfolk minner derfor om at det er ekstra viktig å sjekke lufttrykket jevnlig om vinteren.
Midtvinters er det mange som trenger hjelp med dekktrykket hos driftskoordinator Ismail Salihi hos Dekkcenteret i Fredrikstad.
– Som oftest handler det om lekkasje mellom gamle felger og dekk, sier han til NRK.no.
– Hvis lakken på felgen har begynt å løsne, kan resultatet bli irring og rust som gjør det lettere for lufta å forsvinne ut av dekket, sier Salihi.
Én løsning er å ta av dekket, pusse felgen og legge på et flytende smøremiddel rundt kanten. Middelet fungerer som et slags lim, som herder til en seig masse og tetter lekkasjen.
– Men dette er ofte en midlertidig løsning. Problemet kan dukke opp igjen, og da bør man sannsynligvis investere i nye felger og nye dekk, sier Salihi.
Han legger til at mange felger egner seg dårlig for vinterbruk, og mener det kan lønne seg å sjekke ikke bare dekkene, men også felgtypen, når man skal kjøpe bil.
- Les også:
Økt trykk gir flere fordeler
At kulde kan endre hjulenes egenskaper er et velkjent fenomen også for kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.
– Med korrekt dekktrykk presses gummien mot felgkanten. Da er hjulet tett. Men det skal mer luft til om vinteren for å oppnå denne effekten, ettersom metallet i felgene krymper i kulde, sier Engebretsen.
Han understreker at det er ekstra viktig å sjekke lufttrykket jevnlig når det er kaldt. Hans generelle råd er å øke trykket med 10 prosent vinterstid.
– Det gir også bedre rullemotstand og kjørekomfort, sier han.
- Les også:
Bør sjekkes på innsiden
Hvis dekket mister luft uten at du skjønner hvorfor, er det ifølge Engebretsen viktig at det kontrolleres også på innsiden.
– Svekkelser i dekkets konstruksjon som ikke er synlige fra utsiden kan være trafikkfarlig. Bildekk med slike feil kan revne under kjøring, sier han.
Også NAF anbefaler såkalte vinterfelger. De har blant annet lakk som er mer motstandsdyktig mot salt, og en konstruksjon som forhindrer at snø pakker seg inne i felgen.