NRK Meny
Normal

– Øk dekktrykket med 10 prosent vinterstid

Hvis luft forsvinner ut av bildekket i vinterkulda, er det lett å tro at punktering er årsaken.

Dekk på grensa

Gamle dekk og gamle felger er en dårlig kombinasjon på vinterføre, spesielt hvis lufttrykket er lavt. Punktering kan bli resultatet.

Foto: Statens vegvesen

Dårlige felger og for lite luft i dekkene skaper problemer for mange bileiere i kulda.

Kuldegrader kan faktisk endre hjulets egenskaper slik at lufta siger ut.

Fagfolk minner derfor om at det er ekstra viktig å sjekke lufttrykket jevnlig om vinteren.

Ismail Salihi

I vinterhalvåret har Ismail Salihi hos Dekkcenteret i Fredrikstad mange kunder som trenger hjelp med dekktrykket.

Foto: Privat

Midtvinters er det mange som trenger hjelp med dekktrykket hos driftskoordinator Ismail Salihi hos Dekkcenteret i Fredrikstad.

– Som oftest handler det om lekkasje mellom gamle felger og dekk, sier han til NRK.no.

Hvis lakken på felgen har begynt å løsne, kan resultatet bli irring og rust som gjør det lettere for lufta å forsvinne ut av dekket, sier Salihi.

Én løsning er å ta av dekket, pusse felgen og legge på et flytende smøremiddel rundt kanten. Middelet fungerer som et slags lim, som herder til en seig masse og tetter lekkasjen.

– Men dette er ofte en midlertidig løsning. Problemet kan dukke opp igjen, og da bør man sannsynligvis investere i nye felger og nye dekk, sier Salihi.

Han legger til at mange felger egner seg dårlig for vinterbruk, og mener det kan lønne seg å sjekke ikke bare dekkene, men også felgtypen, når man skal kjøpe bil.

Økt trykk gir flere fordeler

Jan Ivar Engebretsen

Økt lufttrykk om vinteren gir mindre risiko for luftlekkasje, bedre rullemotstand og mer behagelig kjørekomfort, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: NAF

At kulde kan endre hjulenes egenskaper er et velkjent fenomen også for kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Med korrekt dekktrykk presses gummien mot felgkanten. Da er hjulet tett. Men det skal mer luft til om vinteren for å oppnå denne effekten, ettersom metallet i felgene krymper i kulde, sier Engebretsen.

Han understreker at det er ekstra viktig å sjekke lufttrykket jevnlig når det er kaldt. Hans generelle råd er å øke trykket med 10 prosent vinterstid.

– Det gir også bedre rullemotstand og kjørekomfort, sier han.

Bør sjekkes på innsiden

Hvis dekket mister luft uten at du skjønner hvorfor, er det ifølge Engebretsen viktig at det kontrolleres også på innsiden.

– Svekkelser i dekkets konstruksjon som ikke er synlige fra utsiden kan være trafikkfarlig. Bildekk med slike feil kan revne under kjøring, sier han.

Også NAF anbefaler såkalte vinterfelger. De har blant annet lakk som er mer motstandsdyktig mot salt, og en konstruksjon som forhindrer at snø pakker seg inne i felgen.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.