– Hårreisende! Noe av det verste jeg har sett

Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen langer ut mot reklame for kosttilskuddet Born Again: More Man, et produkt som skal gjøre menn mer maskuline. – Vi har ingen intensjon om å såre noen, svarer selskapet.

More Man

Selskapet Immitec får hard kritikk for markedsføringen av produktet More Man. Legemiddelekspert tror ikke noe på at produktet er noen mirakelkur. Her ser du en annonse som ble publisert i VG forrige uke.

Foto: Kim Jansson / NRK

«Mer maskulin, slank, sterk og glad». Slik lyder reklamen for produktet «Born Again: More Man», som i disse dager ruller over tv-skjermer, i papiraviser og på nett.

Kosttilskuddet, som koster 369 kroner pakken og som «bør benyttes over tid for best resultat», skal kunne gjenopprette mannens maskulinitet, livskraft og ungdommelige glød.

Jørgen Lorentzen byline

Jørgen Lorentzen, kjønnsforsker og daglig leder av Stiftelsen Hedda.

– Hårreisende, sier kjønnsforsker Jørgen Lorentzen til NRK.no. Han er nådeløs i sin omtale av produktet som ifølge reklamen antyder det skal gjøre halvfeite menn til muskelbunter.

– Norske menn har vett til å le av reklamen

– Det er det verste jeg har sett på lang tid. Det er en blanding av medisinsk og ideologisk språkbruk, der ideologien går på bestemte forestillinger av menn og kvinner. Jeg tror de fleste menn i Norge har vett nok i hodet til å le av reklamen, sier Lorentzen.

Kjønnsforskeren reagerer spesielt sterkt på at reklamen fokuserer på at det er et problem at menn blir mer emosjonelle, som følge av østrogendominans. Ifølge reklamen er et av de typiske tegnene på at du er utsatt for en slik dominans nemlig at du gråter lettere.

– Språket er spekulativt, ikke minst påstanden om at det skulle være et problem at menn gråter. Problemet er faktisk at menn gråter for lite. Og menns tårer eller mangel på sådanne har overhodet ingen ting med østrogennivå å gjøre, sier Lorentzen.

– Kan bli et sosialt problem å gråte

Det er selskapet Immitec i Tønsberg som står bak Born Again More Man og kvinneversjonen More Woman. Styreleder Jan Oddvar Johansen er ikke enig i at selskapet formidler bestemte forestillinger om hvordan menn og kvinner skal være.

– Vi sier ikke at det er galt å gråte. Det er bra å være i kontakt med følelsene sine og det er bra å være såkalt myk mann med myke verdier, sier Johansen til NRK.no.

Han sier de prøver å beskrive hvilke forandringer som kan skje som følge av endret balanse mellom testosteron og østrogen.

– Dette kan utvikle seg til et sosialt problem for en del voksne menn når tårene i øynene og klumpen i halsen ikke står i forhold til det lille som utløser det, sier Johansen, og legger til:

– Vi har ingen intensjon om å såre enkelte mennesker eller grupper og vi vil fortløpende evaluere vårt budskap i kampanjen.

Dette er ikke første gang selskapet får kritikk som sin markedsføring. Tidligere i sommer endret selskapet deler av annonsene sine, etter at Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner kalte reklamen for «uintelligent og smakløs».

Overlege: – Ikke noe vidundermiddel

Jan Schjøtt, RELIS

Jan Schjøtt er overlege ved Haukeland universitetssykehus og professor ved Universitetet i Bergen. I tillegg er han leder for RELIS Vest.

Foto: Marion Solheim / NRK

I reklamen for produktet kommer det også frem at kosttilskuddet skal kunne ha en effekt på alt fra fedme og energinivå til potensproblemer, «mannepupper» og prostataproblemer.

– At dette virkelig skal være et vidundermiddel tror jeg ikke noe på, sier overlege og professor Jan Schjøtt til NRK.no.

Schjøtt er leder for RELIS Vest, en produsentuavhengig legemiddelinformasjon tilknyttet de store universitetssykehusene.

Han sier det er omdiskutert å knytte problemer som overvekt, potensproblemer og andre overgangsplager til østrogenpåvirkning fra miljøet, slik selskapene bak denne type kosttilskudd gjør.

– For menn er det naturlig at testosteron synker med alderen, tilsvarende som tap av østrogen for kvinner.

Han peker på andre årsaker til at en har plagene som selskapet beskriver.

– Potensproblemer kan for eksempel like godt skyldes endringer i blodkar, psykiske problemer eller bivirkning av medisiner. Derfor må du kontakte helsevesenet for å få avklart dette, sier legemiddeleksperten, og legger til:

– At du blir eldre kan også medføre endret kosthold og redusert aktivitet som også vil påvirke kroppen og gi overvekt – uavhengig av hormoner.

Ber om å være forsiktig

Schjøtt maner til forsiktighet ved bruk av slike produkter, og advarer mot å tro at kosttilskudd som More Man og More Woman vil utrette mirakler.

– Hvis du merker forandringer i kroppen, bør du snakke med helsepersonell. Hvis du ikke gjør det, og tar et kosttilskudd i stedet, får du ikke stilt en skikkelig diagnose og får heller ikke ordentlig behandling, sier overlegen.

LES OGSÅ: Dropper legen – behandler seg selv

Bør sjekke med lege

More Man More Woman

Produktet finnes i to versjoner, én rettet mot menn og én rettet mot kvinner. Kosttilskuddet for kvinner skal ifølge reklamen bidra til å gjenopprette femininitet, livskraft og ungdommelig glød.

Foto: Produsenten (montasje: NRK)

Jan Oddvar Johansen i Immitec sier han forstår RELIS' bekymring dersom folk bruker kosttilskudd av forskjellige slag for å behandle alvorlige sykdommer.

– Hvis folk er syke, bør de alltid ta produktet i samråd med legen. Det gjelder alle typer kosttilskudd, sier Johansen til NRK.no.

– Så hvis du har noen av de plagene dere beskriver i reklamen, bør du først gå til legen, før du eventuelt vurderer å bruke produktet?

– I en ideell verden skulle alle ha gått til legen og sjekket alt – og gjerne fått skreddersydd sin behandling. Sånn er det jo ikke. Men vi håper faktisk at flere mennesker tar raskere kontakt med legen for å undersøke sine hormonverdier og miljøskadelige stoffer i blodet for å kunne forebygge alvorlige sykdommer.

Hva med dokumentasjonen?

Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) har åpnet opp for at det er greit å påstå at en rekke næringsmidler kan ha positive helsevirkninger. Det har for eksempel ført til at enkelte typer godteri kan kalles sunne.

Det er disse helsepåstandene Immitec sier de legger til grunn når de markedsfører produktene sine som helsefremmende.

– Reklamekampanjen bygger på de EFSA-godkjente helsepåstandene på enkelte av de substansene som produktene inneholder, sier styrelederen.

I tillegg inneholder produktet en rekke andre ingredienser, som foreløpig ikke kan smykke seg med helsepåstand fra EFSA.

– De andre substansene vi bruker er hentet fra gresk-arabiske og indisk-kinesiske urtetradisjoner.

Immitecs fagansvarlig, som er fysioterapeut og akupunktør, har ifølge Johnsen gått gjennom dokumentasjonen av disse produktene.

– Alle ingrediensene i vårt produkt er i henhold til gjeldende regelverk for fødevarer, sier Johnsen.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.