NAF er ikke alene om å mene at store deler av fartsbøtene egentlig er en ekstraskatt. De får støtte fra blant annet Trygg Trafikk, Politiets Fellsforbund og Transportøkonomisk Institutt.
Direktør i Trygg Trafikk, Leif A. Ellevset frykter signaleffekten.
– Dersom folk får inntrykket av at trafikkreglene først og fremst er laget for å gi staten inntekter er det fare på ferde. Da kan resultatet bli lavere respekt for trafikkreglene, og dermed flere ulykker.
Leif A. Ellevset, dir.,Trygg Trafikk. Foto: NRK
– Rene skatteøkninger
Ellevset mener at i alle fall de to siste bøtehevingene har vært rene skatteøkninger. I så fall har staten tatt inn til sammen en halv milliard kroner for mye i bøter.
Trygg Trafikk kommer ikke til å sitte stille og se på flere bøtehevinger.
– Vi kommer til å gjøre det vi kan for stanse et forslag om ytterligere økninger av bøtene, lover direktør Leif A. Ellevset.