Hopp til innhold

Svensk ekspert: – Sorry, du kommer ikke til å gå deg slank

Den svenske professoren Stephan Rössner mener det er urealistisk og naivt og tro at du kan påvirke vekten ved bare å holde deg i bevegelse. Derimot synes han at trenings- og kostholdstips bør gå hånd i hånd.

Gåtur

Skal du gå ned en kilo i uken gjennom for eksempel å gå turer, må du gå ti timer daglig, sier professor Stephan Rössner.

Foto: Maria Elsness / NRK

Mange av oss bruker sommeren på å trene, men i ferien er det også lett å la seg friste av både bedre middager og mer alkohol enn ellers. Noen unner seg til og med litt ekstra godsaker.

Er du en av dem som tenker at litt bevegelse er bedre enn ingenting, har du helt rett. Men dersom du ønsker å gå ned i vekt, så må du ikke tro at en gåtur holder.

Ønsker du å gå ned en kilo i uken ved å gå turer, må du ifølge den svenske professoren, Stephan Rössner, gå ti timer daglig, sammenlignet med en løpetur på to og en halv time, som tilsvarer samme resultat.

Dette er blant det han skriver i et debattinnlegg i svenske Aftonbladet. Rössner er en av Sveriges fremste ernæringseksperter, og har 40 års erfaring med fedme- og ernæringsproblematikk.

Litt er bedre enn ingenting

Johnny Hisdal

Fysiolog ved Oslo universitetssykehus, Jonny Hisdal, mener det er viktig å slå fast sammenhengen mellom energiforbruk og energiinntak.

Foto: Siv Helberg / NRK

Mennesket er laget for fysisk aktivitet, og er i bunn og grunn avhengige av det for å overleve. Selv om Rössner ramser opp gunstige effekter god fysisk aktivitet har, mener han at det er naivt og urealistisk å tro at dette alene skal påvirke vekten vår. «Tyvärr, du kommer inte att gå dig smal».

Dr.philos. og fysiolog ved Oslo universitetssykehus på seksjon for sirkulasjonsfysiologi, Jonny Hisdal, er derimot uenig i professorens utspill.

Det er viktig å slå fast når det gjelder vektøkning og vektnedgang, at det handler ikke om du går tur eller ikke. Bruker du mer energi enn du tilfører gjennom mat og drikke, går du ned i vekt, mens dersom du bruker mindre energi enn det du tilfører kroppen, går du opp. Det er utgangspunktet, sier Hisdal til NRK.no.

Det er altså et balansepunkt mellom energien du bruker, og hvor mye energi du tar inn.

– Jeg er ikke enig i at man ikke kan påvirke vekten ved å bevege seg. Men du må likevel være bevisst på kostholdet. Det er ti ganger bedre å gå enn å ikke gå i det hele tatt. Går du i motbakke bruker du mer energi enn hvis du går i nedoverbakke, sier han.

Treningsråd kombinert med kostholdsråd

Svensken viser til TV-programmer som «The Biggest Loser», og understreker at det er en kombinasjon av trening og omlegging av kosten som gjør at deltakerne i slike konkurranser går ned i vekt. Den som bare har fått mosjonsråd for å gå ned i vekt kan ikke oppnå mer enn noen få kilo, vektnedgangen er dessverre ikke varig, skriver Rössner.

Gjennom studier har det blitt vist at regelmessig trening har en rekke positive effekter på kroppen. Blant annet gir regelmessig trening bedre appetittkontroll. Det finnes et senter i hjernen som regulerer sult og metthetsfølelse.

Norsk frokost

Selv om du er flink til å trene, kan du ikke automatisk spise mer dersom du ønsker å gå ned i vekt.

Foto: Berit Keilen / Scanpix

– Dersom du ikke trener, har du lettere for å ty til trøstespising og småspising mellom måltider, og du kjenner ikke etter på kroppen når den faktisk er mett, forteller Hisdal.

Han mener det er viktig å gå sakte ned i vekt hvis man ønsker å oppnå et varig resultat.

– Det er imidlertid viktig å være klar over at selv om du er flink til å trene, kan du ikke automatisk spise mer dersom du ønsker å gå ned i vekt. Hvis du tilfører like mange kalorier som du forbruker, vil vekten holde seg konstant, sier fysiologen, og legger til:

– Om målet er å gå ned i vekt må du bruke litt mer energi enn du tilfører. Det er derfor viktig å være bevist på hvor mye energi det er i maten du spiser og hvor mye energi de ulike aktivitetene krever.

To sider av samme sak

Den svenske professoren skriver at de fleste behandlingsprogram for overvekt pleier å inneholde en anbefaling om å begrense energiinntaket med 600 kalorier. Han nevner videre at dette lett gjøres ved å droppe dagens latte og kanelbolle.

Hisdal mener det er viktig at man tidlig slår fast sammenhengen mellom energiforbruk og energiinntak.

– Jeg synes det er uheldig og synd å sette energiinntak og trening opp mot hverandre. Det er to sider av samme sak. Begge er viktig med tanke på helse og vekt. Men jeg tror mange i dag er mer opptatt av vekt enn helse, sier han.

Fysiologen tror mange nok tenker mer på det ytre enn det indre. Men det er ikke nødvendigvis vekten som er problemet. Hisdal, som også er førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole, forteller at det faktisk er bedre om man er litt overvektig, men trener regelmessig, enn å være tynn og ikke trene i det hele tatt.

(Saken fortsetter etter bildet)

Overvekt

Ifølge Jonny Hisdal er det bedre å være litt overvektig og trene regelmessig, enn å være tynn og ikke trene i det hele tatt.

Foto: Monkey Business Images / Colourbox.com


– For å få et godt resultat må du se på både vekten og helseeffektene og ha et regnestykke i balanse. Det er bra å være fysisk aktiv og samtidig ha et kosthold som står i forhold til forbruket, og gir deg de næringsstoffene og mineralene du trenger, sier Hisdal.

De beste rådene til deg som ønsker å gå ned i vekt

Her er fysiolog Jonny Hisdals beste råd til deg som ønsker å gå ned i vekt:

• Tenk på at du skal bruke mer energi enn det du putter inn i kroppen
• Vær bevisst på energiinnholdet i maten du spiser
• Hvis du ønsker å gå ned i vekt, men oppnå et varig resultat: GÅ NED SAKTE
• Kroppen lager seg et z-punkt (nullpunkt). Vekten du starter på er ditt nullpunkt, og dersom du går fort ned i vekt, vil kroppen hele tiden hige etter å nå vekten du opprinnelig var på. Men dersom du går sakte ned i vekt, og klarer å holde denne vekten, vil det bli kroppens nye nullpunkt.
• Gå ned maks et halvt kilo i uken
• Gå heller i motbakke enn i nedoverbakke. Går du for eksempel i motbakke i en time bruker du mye mer energi en om du går rolig en time på flat mark. Det gir deg bedre kondis, koster mye energi, og er skånsomt for bena.
• Tar du T-banen opp til et bestemt mål og går ned igjen, gir det liten treningseffekt og du bruker lite energi. Derfor bør du heller gå opp og ta T-banen ned.