– Dette er ikke reklame, det er svindel

Hvert år blir flere hundre nordmenn lurt for tusenvis av kroner på grunn av annonser med kjendiser og «vanlige folk».

Falske kjendisannonser

Disse reklamene dukker stadig opp på Facebook. Både kjendiser og norske nettaviser blir misbrukt. Til venstre er en falsk Vendela-artikkel. Til høyre er det en annonse med Lillian Müller som nå er på Facebook.

Foto: Montasje/Skjermdump

– Dette er helt forferdelig. Det her står ikke jeg bak. Noen misbruker ansiktet og navnet mitt, sier modellen Vendela Kirsebom til NRK.

I reklamen er Kirsebom avbildet i en hudkremreklame som lover å fjerne rynker i løpet av 14 dager.

Reklamen kommer fra firmaet Nature Skin Labs og har nådd flere tusen norske brukere på Facebook, som er i ferd med å bli en av landets største reklamekanaler. Mange reagerer på at useriøse reklamer slipper for lett til der.

– Det er ingen seriøse byråer her i landet som holder på slik. Dette er ikke reklame, det er svindel, sier Marius Aasen i kommunikasjonsbyrået Superblaise.

Det er ikke første gang at bildene av Kirsebom misbrukes slik, og hun er heller ikke alene. På Facebook ligger det nå annonser ute med modellen Lillian Müller.

– Det er en falsk reklame. Jeg ble naturligvis svært irritert, og lurer på hvordan jeg skal ordne opp i dette, skriver hun i en epost til NRK.

Vendela i FBI

NRK-programleder Marit E. Grimstad viser Vendela Kirsebom en utskrift av den falske artikkelen. – Jeg har kontaktet sjefen for Facebook i Norden, men det er veldig vanskelig å få tak i de som står bak, sier Kirsebom.

Foto: NRK

Svindles for flere tusen

Mange av disse falske kjendis-reklamene leder til abonnementsfeller. Tilbud om gratisprøver fører til dyre månedlige betalinger som det er vanskelig å komme seg ut av, ofte på grunn av godt gjemte kjøpsvilkår

En av dem som havnet i en slik felle var Hilde Olafsen fra Oslo.

Hilde Olafsen

Hilde Olafsen ble svindlet etter å ha bestilt gratisprøve.

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

– Jeg var inne på Facebook og så et tilbud på en gratis krem på høyresiden. Jeg tenkte dette var gøy, her kan jeg få en krem til en billig penge.

Det eneste Olafsen måtte gjøre for å få gratisprøver var å betale porto. Derfor la hun inn kortopplysningene i bestillingen. Etter en stund kom det hele fire kremer til henne i posten.

– På utskriften stod det fire trekk på til sammen 3500 kroner. Da skjønte jeg at jeg var blitt lurt, sier Olafsen.

Hun kontaktet Skandiabanken som rådet henne til å sperre kredittkortet og skrive en klage. Etter to uker fikk hun tilbake pengene på kortet fra Visa og banken.

Mange nordmenn rammes

Leif-Kjartan Bjørsvik.

Kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken.

Foto: Skandiabanken

Olafsen er ikke alene om å bli lurt. Hittil i år har 400 kort blitt sperret bare i Skandiabanken på grunn av såkalte abonnementsfeller med slanke- og skjønnhetsprodukter på nett.

Også flere andre banker bekrefter problemet.

– Det er et stort internasjonalt svindlersamarbeid. Det er veldig ressurskrevende å spore opp bakmennene, derfor er det enkleste for oss å betale erstatning til kundene, sier Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken.

– Facebook må rydde opp

Frode Elton Haug

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet mener Nature Skin Labs driver med forbrukersvindel.

Foto: Forbrukerombudet

NRK har gjentatte ganger prøvd å komme i kontakt med de ansvarlige i Nature Skin Labs, uten å lykkes.

Frode Elton Haug i Forbrukerombudet sier at abonnementsfeller er noe de prioriterer høyt.

– De som formidler annonser har et ansvar å sørge for at de er lovlige. Facebook må helt klart gjøre mer her, og det er noe vi kommer til å følge opp, sier Haug.

Facebook ønsket ikke å stille i et intervju med NRK om denne saken, men i en e-post viser de til selskapets strenge regelverk og oppfordrer til å rapportere denne typen reklamer.

– Å bruke folk uten deres samtykke er et brudd på Facebooks reklameregler. Vi beklager ulempene dette skaper for dem som er berørt av slike regelbrudd, skriver selskapet.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)