En eksklusiv ytterjakke fra Canada Goose selges på nettet med over 70 prosent avslag, ifølge reklame på Instagram.
Prisen er 1.599 kroner, nedsatt fra kr 6.017.
Men alt tyder på at produktet er en forfalskning, ifølge merkevareprodusenten. Annonsen blir nå fjernet fra Instagram.
En rekke tilsvarende klesplagg selges i nettbutikken cgsno.com med inntil 82 prosent rabatt.
I en e-post til NRK.no skriver nettbutikken at jakkene er ekte, men besvarer ikke spørsmål om hvordan de kan selges med så stor rabatt.
NRK har forsøkt å spore opp hvem som står bak den aktuelle nettbutikken, men foruten e-postadressen har vi bare funnet et kinesisk telefonnummer som ikke er i bruk.
– Denne typen reklame har vært et stort problem for oss de siste tre årene, sier Jeffrey Leopold som er agent for Canada Goose i Norge.
Han mener at også de som kjøper falske merkevarer kan få problemer.
– Svindelklær kan inneholde helseskadelige stoffer, sier han til NRK.no.
- Les også:
– Svært mistenkelig
Originale klesplagg fra Canada Goose selges svært sjelden med rabatt.
– Autoriserte forhandlere sitter ikke med restbeholdninger, og trenger ikke å redusere prisene for å tømme lageret. Store rabatter er derfor svært mistenkelig. Det som virker for godt til å være sant, er som oftest det, sier Jeffrey Leopold.
Mange forfalskede klær er produsert i Kina, ifølge den norske salgsagenten. Noen av nettbutikkene befinner seg også der.
– Canada Goose har flere team som fører en hard kamp mot det falske markedet. Dette handler ikke bare om opphavsrett og økonomi, men også om miljøproblemer og helserisiko, sier Leopold.
Stanser annonsen
I en e-post til NRK skriver Instagram at selskapet ikke tillater salg av forfalskede varer på sin plattform.
"Når vi oppdager slik aktivitet, handler vi raskt for å fjerne kontoer som krenker reglene. Vi blokkerer nå dette nettstedet fra å annonsere på Instagram i framtida", skriver selskapet.
Instagrams retningslinjer for annonsering er de samme som hos eieren Facebook. Der heter det blant annet at annonsørene må respektere opphavsrett og varemerker.
- Les også:
Facebook og Instagram
Forbrukerombudet bekrefter at reklame for falske produkter er blitt et vanlig fenomen på nettet. Ofte på Facebook, og i økende grad på Instagram i takt med økningen i antall brukere der.
– Noen fristes dessverre til å kjøpe. Ellers ville jo ikke dette vært noe marked, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad til NRK.no.
Klær, sko og eksklusive vesker er de vanligste eksemplene.
– Prislappen er viktig for norske nettkunder. Men overraskende lave priser bør få alarmklokkene til å ringe, sier Skjelbostad.
- Les også: