Magnus Eriksen og Mette Lyngtu fra Tønsberg bestilte i sommer en 14 dagers pakkereise til Tunisia.
– Vi gledet oss veldig til å reise til et eksotisk reisemål, sier samboerparet til Forbrukerinspektørene.
Kortvarig glede
Reisen skulle koste 7200 kroner, en pris de syntes var overkommelig. Gleden varte imidlertid ikke lenge, for tre uker før avreise fikk de beskjed om at reisen deres var kansellert.
– Vi fikk et brev som fortalte om kanselleringen og tilbud om ny reise til vinteren. Men det sto ikke et ord om at vi hadde krav på å få pengene tilbake. I stedet sto det at alle henvendelser til firmaet måtte skje skriftlig på grunn av ferie, sier samboerparet.
Magnus og Mette satt igjen uten sydentur.
Og det var nå problemene startet. Mette og Magnus tok kontakt med Bonus Feriereiser for å få pengene tilbake, men det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort. Firmaet hadde virkelig tatt ferie, og da de endelig oppnådde kontakt ble de lovet pengene inn på konto i løpet av de nærmeste dagene. Men feriekontoen forble like tom i nærmere fire uker.
Mange klager
Tønsberg-paret er ikke de eneste som har opplevd dette med Bonus. Forbrukerrådet har så langt i år mottatt 28 henvendelser på firmaet, mange gjelder for sen tilbakebetaling.
Den sene tilbakebetalingen gjorde at også en annen planlagt feriereise gikk i vasken for samboerparet.
– Sjekk firmaet!
Sjekk om ditt reisebyrå er medlem av Norsk Reiselivsforum, da kan du nemlig klage til reklamasjonsnemda.
Siden Bonus Feriereiser ikke er medlem av Norsk Reiselivsforum, hjelper det ikke å klage til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Ingvill Fløystad i reklamasjonsnemnda sa til Adresseavisen i sommer:
– Nesten alle mine telefoner de siste dagene har handlet om Bonusreiser. Jeg blir matt av alle henvendelsene. Misfornøyde kunder ringer meg, men jeg kan ikke gjøre noe siden de ikke er medlem hos oss, sa hun.
Forbrukerrådet kan heller ikke gjøre annet enn å oppfordre folk om å sjekke opp firmaet før man bestiller turen.
– Pakkereiseloven er krystallklar: Kundene skal få tilbakebetalt pengene straks, det skal ikke gå mange uker før pengene er på konto, sier jurist Jon Andreas Lange til FBI.
(Les utdrag av pakkereiseloven nedenfor.)
Sjekk medlemslisten hos Norsk Reiselivsforum her!
(Her finner du også info om reklamsjonsnemda.)
Gratis ferie
Daglig leder Frank Næss i Bonus Feriereiser beklager at samboerparet fra Tønsberg måtte vente så lenge på pengene. Og etter at FBI kontaktet firmaet, lover Næss å gi dem et plaster på såret for tapt feriereise. Selskapet tilbyr en ukes gratis feriereise når det måtte passe dem.
– Men andre som kontakter oss på grunn av lignende problemer kan jeg ikke love det samme. Hver enkelt sak må behandles individuelt, sier Næss.
Sjefen i Bonus Feriereiser, som ikke ville la seg intervjue på TV, sier at han tar påstandene om at de bryter pakkereiseloven til etteretning.
___________________________________________________________
PAKKEREISELOVEN:
§ 5-2. Tilbakebetaling eller ny pakkereise ved heving eller avlysning
Dersom kunden hever avtalen etter § 5-1 eller arrangøren avlyser pakkereisen, har kunden rett til straks å få tilbakebetalt samtlige beløp som er betalt i henhold til avtalen, eller å delta i en pakkereise av tilsvarende eller høyere verdi såfremt arrangøren eller formidleren kan tilby dette.
Er den tilbudte pakkereise av høyere verdi, betaler kunden prisforskjellen, med mindre kunden har krav på tilsvarende erstatning etter § 5-3.
Kan det bare tilbys en pakkereise som er mindre verd, og kunden aksepterer tilbudet, har han rett til å få prisforskjellen refundert.
Les mer her: Lov om pakkereiser.