– Bare London er dyrere

Oslo er blant Europas dyreste kollektivbyer, ifølge ny undersøkelse.

Trikk i Oslo

Selv når man justerer for kjøpekraften er billettprisene i Oslo høyere enn i en rekke andre storbyer, ifølge en dansk undersøkelse.

Foto: Tor Risberg / NRK

Reiser du kollektivt i Oslo, må du betale vesentlig mer enn gjennomsnittet i 12 europeiske storbyer.

Justert for det generelle prisnivået er bare London dyrere, viser en undersøkelse gjennomført av det danske Forbrugerrådet.

Brussel har de laveste billettprisene i denne sammenligningen. Også Berlin og Amsterdam har relativt hyggelige priser på trikk, buss, T-bane og lokaltog.

Alt i alt koster kollektivreisene i Oslo 39 prosent mer enn gjennomsnittet når man justerer for lokal kjøpekraft. Enkeltbillettene står for den største forskjellen.

Dyreste enkeltbillett

I indre by koster enkeltbilletten i Oslo 68 prosent mer enn snittprisen, og er dermed dyrest blant de 12 byene.

Og Oslo-folk som reiser med enkeltbillett gjennom alle sonene må ut med hele 74 prosent mer enn gjennomsnittet. I denne kategorien er Wien enda dyrere.

Men også månedskortene koster mer i Oslo enn de fleste andre stedene. Reiser du for eksempel med periodebillett gjennom alle sonene, betaler du over dobbelt så mye som i Stockholm. Her er bare København og London dyrere.

Ifølge undersøkelsen er det lite samsvar mellom billettpriser og byenes størrelse og rutenett.

Målt i forhold til pris- og lønnsnivå koster billettene i Oslo mer enn dobbelt så mye som i den rimeligste byen Brussel. London er enda dyrere, men har til gjengjeld det mest omfattende kollektivtilbudet og de lengste strekningene.

– Hyppighet og kvalitet viktigere

Guri Melby, byråd for miljø- og samferdsel (V).

Samferdselsbyråd Guri Melby prioriterer månedskort framfor enkeltbilletter.

Foto: Gøril Furu / NRK

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) er ikke overrasket over tallene i undersøkelsen. Men hun innrømmer at enkeltbilletter ikke er spesielt rimelige i Oslo.

– Vi har prioritert prisreduksjoner på månedskort, fordi vi tror det gjør at flere reiser kollektivt. Med månedskort får de reisende mye for pengene, sier hun til NRK.no.

– Det er selvsagt viktig at prisene ikke blir avskrekkende høye. Men mye tyder på at hyppighet og kvaliteten på tilbudet er viktigere for folk flest enn prisen. Vi kunne selvsagt ha senket prisene, men det ville i så fall ha gått ut over tilbudet, sier Melby.

– Epler og pærer

T-bane i Brussel

Brussel har de hyggeligste billettprisene, ifølge undersøkelsen. Men det kommer an på hvordan man måler, svarer Ruter.

Foto: STIB-MIVB

Ruter mener at kilometerprisen i Oslo er på samme nivå som i Brussel om man sammenligner på en annen måte.

– Enkeltbillettene hos oss har lengre gyldighet og dekker et større område enn i flesteparten av de andre byene. Å ikke ta hensyn til nettverkets størrelse blir litt som å sammenligne epler og pærer, sier Ruters kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen til NRK.no.

Han viser til at Ruters kunder kan reise med én billett fra Drøbak til Hurdal, en strekning på mer enn 100 kilometer. I Brussel er den lengste strekningen bare 20 kilometer.

Johansen minner også om rabattene for barn, studenter og honnør, som er mer generøse i Oslo enn i andre byer. Hadde undersøkelsen tatt høyde for rabattmulighetene, mener han at Oslo ville ha kommet mye bedre ut i sammenligningen.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)